View Single Post
Best uten ball!
r0bin's Avatar
691
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Problemet er at du ikke kan gjøre et sånt regnestykke. Joda, man bruker 700 millioner mindre på selve fengselet, men det er ikke sikkert at det betyr 700 millioner spart i lengden. Det kan være mange ringvirkninger av å sette fanger i fengsler av dårligere standard, slik som flere gjengangere blant de som slipper ut og flere senskader som blant annet belaster deres pårørende og trygdesystemet. Slikt er vanskelig å kvantifisere helt konkret, men poenget er uansett at det reelle regnestykket inneholder flere tall enn bare kostnaden av selve fengselet. Dessuten er gode fengsler en investering i vår alles sikkerhet.

Soningskøene blir en helt annen greie igjen. Her kan man jo lure på hvorfor man i det hele tatt bygger fengsler, mens man samtidig legger ned ungdomsklubber og nedruster andre tiltak som forebygger kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Da spør jeg deg om det finnes noen dokumentasjon som viser at bedre standard=lavere tilbakefallsprosent. Hvis slik finnes spørr jeg hvorfor vi ikke bygger enda finere fengseler, finnes den ikke spørr jeg hva forskjellen er mellom et fengsel til 1,3 milliarder og et til feks 700millioner.


Sidenote: Når jeg snakker om lavere standard på fengselene mener jeg ikke type Usa fengsler, men mer slik standarden er på andre norske fengsler. type slik