View Single Post
Sitat av Cikey Vis innlegg
ParadiseCity: nei, jeg har overhodet ikke glemt det prinsippet. Dersom du mener standarden på gamlehjem er for dårlig må du argumentere for å forbedre den. Da må du fortelle politikerne at de må bruke mer penger på gamlehjem.

Dersom du argumenterer for at standarden på fengsler må settes ned har du missforstått eller er uvitende om det straffeprinsippet vi følger i Norge, nemlig frihetsberøvelse. Dette beviser du igjen med å skrive at pengene sløses bort på fengsler. Vi kunne satt opp et stort regnestykke for å vise hvordan samfunnskostnadene utviklet seg dersom vi gikk bort fra prinsippet med frihetsberøvelse og tilbake til mer middelaldermetoder, eventuelt med modeller fra andre land som USA. Men det har (igjen) ingenting med gamlehjem å gjøre.

Du kan helt klart starte debatten om standard på norske fengsler, både økonomisk og moralsk og jeg er ganske sikker på at du vil komme tapende ut av en logisk diskusjon uansett hvilket av de to feltene du velger (basert på de meningene du ytrer her) men det har altså ingenting som helst med standarden på gamlehjem å gjøre...

Standarden på gamlehjem har ingenting med standarden på fengsler å gjøre. De sorterer ikke under samme departement en gang.
Vis hele sitatet...
Du misforstår poenget mitt, for meg virker det som at du tror at staten har uendelig med ressurser og penger. Men de må forholde seg til et budsjett som alle andre, at de da velger å bruke så mye ressurser og penger på kriminelle forhold til de menneskene som bygde opp landet mitt er for meg lavmål og kvalmt.
Det er så mye annet i det norske samfunn som trenger ressurser og penger, hvorfor skal vi da bruke så mye penger på kriminalomsorgen da?