View Single Post
Sitat av Gabriel89 Vis innlegg
Hvorfor vil kommunistene "tvinge" gjennom deres ideologi, når de påstår at de vil gjøre alt til det beste for alle? At hele befolkningen skal være med å bestemme. Jeg vet at det fins kommunister som også mener en revolusjon/forandring ikke bør gjøres via kupp/maktmisbruk, men når de mener de vil at menneskene skal ha det best mulig og likt, da burde de vel forstå at flesteparten av menneskene i samfunnet ikke vil ha kommunisme?
Om dette var tilfelle hadde vel alle stemt rødt eller lignende partier.


Flertallet stemmer jo på partier som er og regne som sosialdemokrater, med et svært annerledes syn på økonomien enn via planøkonomi.

Jeg sitter på lite informasjon så ikke skyt meg om jeg skulle uttale noe som ikke stemmer. Syns dette er veldig interessant og prøver å se helheten.
Vis hele sitatet...
De fleste kommunister vil ikke tvinge gjennom en revolusjon, uten at samfunnet er klart for det. Det er bare militante marxist-leninister som ønsker dette. De har et samfunnssyn som varierer veldig fra normen i Norge, så det er kanskje litt vanskelig å forstå dem. De ser på samfunnet konstant utifra et klasseperspektiv, hvor den dominerende klassen undertrykker de lavere lagene. Den dominerende klassen har konstruert parliamentet, et politisk system som ikke fungerer demokratisk og som aldri kan realisere arbeiderklassens emansipasjon. Det at folk stemmer sosialdemokratisk er bare fordi de ikke skjønner at de blir undertrykte, derfor må marxist-leninistene drive dem gjennom revolusjonen og, videre, inn i kommunismen. Litt a là tankene som var populære blant opplysningstidens herskere - det opplyste enevelde.

Sidenotat: når kommunister snakker om demokrati må det ikke forveksles med dagens partipolitiske system - man snakker her om et kollektivt, direktedemokratisk rådssamfunn uten stat, storting, marked eller andre hierarkiske institutisjoner.