View Single Post
Sitat av armorking Vis innlegg
Den kjører Windows7 men er ikke administrator på den.
Men det samme skjer her hjemme med min Pc, den kjører også Windows7 og jeg er admin på denne pc'n....
Vis hele sitatet...
hva er det egentlig du gjør? her er Microsofts egen guide: https://www.microsoft.com/enable/tra...ta/dvorak.aspx.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor bruke Dvorak når det finnes Colemak?
Vis hele sitatet...
det har gått mye mer forskning inn i dvorak, og det baserer seg på forskjellige prinsipper fra colemak. colemak gjør at du distribuerer tastetrykk bittelitt mer mellom fingrene, men den følger ikke "fra lillefingeren til pekefingeren"-prinsippet, og er som følge av blant annet det noe mindre behagelig å skrive, syns jeg. men det er nok uendelig bedre enn qwerty.

en av de største fordelene dvorak har over colemak er forresten den samme fordelen som qwerty har over *alt*, nemlig at det er mer vanlig. dvorak er t.o.m. ansi-standarisert.


Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Hvordan skriver du Æ/Ø/Å?
Vis hele sitatet...
alt etter. folk på windows vil sikkert bruke norsk dvorak. jeg syns dog dette er ganske jævlig, da den plasserer symboler slik som de er på norsk tastatur, og du får " sammen med @ istedenfor sammen med '. æøå er forøvrig spredt litt merkelig rundt.

selv bruker jeg Gentoo Linux. jeg benytter ikke æøå i shell (har aldri hatt bruk for det). i Xorg har jeg et eget oppsett (det er veldig enkelt å lage eget tastaturoppsett med xkb) hvor æøå er alt-gr + eoa.

Sitat av Bartulf Vis innlegg
Som trådstarter sier er fordelene mange når det kommer til skrivehastighet, men det jeg har hørt/lest er at rent praktisk gir ikke Dvorak en markant hastighetsøkning over Qwerty, hvis man er godt trent i begge layoutene.

Om det er hurtigere å lære enn Qwerty er godt mulig, men dette vet jeg ingenting om.
Vis hele sitatet...
det er ikke forsket direkte på folk som skriver meget raskt qwerty som har gått over til dvorak. (jeg er dog en sånn en.) men om man lærer fra bunnen av, så er dvorak vist bedre i flere eksperiment, og det er trolig en langt høyere andel hurtige dvorak-skrivere enn qwerty-skrivere.

men hovedfordelen med dvorak for meg er alikevel ikke hastigheten, men hvor utrolig behagelig det er å skrive.

Sitat av Maniox Vis innlegg
"overlegne"

For folk som har alltid brukt qwerty kommer det alltid til og være overlegent, perfeksjonert hos de fleste.

Når man har brukt det så lenge er det jo ikke vanskelig og skrive langt og lenge i blinde uten noe problem, og bytte til dvorak gjør deg ikke tastaturfrelst, men det kan være smart og lede nybegynnere til dette.
Vis hele sitatet...
jeg skrev qwerty i nesten 20 år, og har hatt *stort* utbytte av å gå over til dvorak.


Sitat av LesPaul Vis innlegg
Hovrdan vil dette fungere i spill? Vil vel kreve en hel haug med remapping? :/
Vis hele sitatet...
det eneste jeg har foretatt av remapping er "wasd" -> ",aoe", og så eventuelt remapped ting som var på ",aoe". noen spill (f.eks Morrowind) tar i mot qwerty uansett hvilket oppsett du har.