View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
tl;dr: Mac vs PC-diskusjoner i alskens tråder suger. Jeg vil liste opp argumenter som blir brukt i slike, så man kan henvise hit i stedet for å sløse med tid. Skrik ut om du har forslag.
[center]_________________[/center]
  • Denne tråden er fortsatt i brainstorm-fasen. Den første tanken om den hadde jeg for lenge siden. Diskuterte den på treff i desember, og skrev endelig dette utkastet i januar. Eplegutten hjalp med sistnevnte (så vi er hvertfall to som er leie).
  • Kommer ikke på noe annet å skrive i den. Finnes folk her som er mye mer informert om dette enn jeg (som har brukt begge, men for en god stund siden).
  • Poenget med denne tråden: Latterlig lei av alle kranglene som søpler til tråder der trådstarter vurderer å skaffe seg Apple-PC, eller der noen foreslår det. Det er alltid de samme jævla argumentene, og man får infeksjon i øyet etterhvert.
  • Et håp om at folk etterhvert kan peke hit når slike situasjoner oppstår, og «Okei, vi har alle hørt det før (<- lenke), la oss komme oss videre, og don't be hatin' :)»
[center]_________________[/center]

Hvordan jeg røflig tenkte meg tråden:
(nummerert så man enkelt kan referere til spesifikke punkter)
  1. Pris
    «Mac er mye dyrere enn PC. Se her: PC med samme specs som Mac til halvparten av prisen». Apple Mac konkurrerer heller med business-PC-er som t.d. Lenovo Thinkpad. Disse ligger i omtrent samme prisklasse. Prisene er høyere i forhold til hardware da komponentene har høyere kvalitet.
  2. Gaming
    Ja, Windows egner seg bedre til spilling. Det er fortsatt fullt mulig å gjøre det, og bl.a. finnes Steam nå til Mac. Dog er utvalget på Steam mye bedre til Windows. Se forøvrig «Mac + Windows». <-- Her mener jeg ett eller flere punkter om Hackintosh, Parallels, Bootcamp m.m.
  3. Virus
    Det finnes få, om ingen virus ute i det fri for Mac. Ikke så med Windows. Selv om det ikke er vanskelig for kyndige Windows-brukere å beskytte seg, finnes det mange ukyndige som dermed får virus.
  4. Brukervennlig
    Dette varierer delvis fra person til person. Linux is not Windows er relevant i den sammenhengen.
[center]_________________[/center]

Delvis tilfeldige punkter jeg kom på
Men som vi ikke har noe utfyllende til. Godt mulig flere av disse og de over kan spleises sammen, og sikkert noe som kan legges til, eller trekkes ifra.
  • Out-of-the-box / Plug 'n play
  • Mediebehandling (bilde- lyd- og videoredigering m.m.)
  • Hackintosh
  • Parallels, Bootcamp
  • Design
  • OS skreddersydd til hardware
  • Utnytter hw bedre. Specs ikke så viktig.
  • Lett å få hjelp med Windows
  • Fænsi løsninger som at man slipper kabelrot med iMac, og magnetkontakt på strømforskyning.
  • Knotete å skifte ut hardware i Mac.
  • HW-oppgraderinger fra Apple Inc. er dyre.
[center]_________________[/center]

Ja, den typiske X vs Y-lista er delt inn i to deler: «for X/mot X», «for X/for Y» o.l., men i dette tilfellet virker det som om «argumenter om X vs. Y» passer bedre. Mye av det er uansett små argumentasjoner som gjentas gang på gang.

Skrik ut med forslag eller spørsmål til denne foreløpig grautstygge tråden.