Tråd: Ibogain
View Single Post
bia
Trådstarter
75
Sitat av Bearass Vis innlegg
Kan du fortelle litt mere om din innsikt i folks og hvorfor dette er en uting?
Vis hele sitatet...
Det er innsikt som kom i fasen etter hallusinasjonene. Ibogain gir ca. 24 timer hallusinasjoner (+/-) og deretter følger en introspektiv fase:

Psychoactive effects

The subjective experience of ibogaine is often divided into two phases: a vivid dreamlike hallucinogenic visual phase and an introspective phase (ostensibly the comedown).

The visual phase is characterized by open-eye visuals, closed-eye visuals, and dreamlike sequences. Objects may be seen as distorted, projecting tracers, or having moving colors or textures. When the eyes are closed, extremely detailed and vivid geometric and fractal visions may be seen. Subjective reports often include a movie-like recollection of earlier life experiences as well as dreamlike sequences with symbolism of one's present or anticipated future. Other effects in the visual phase may include laughing, sensations of euphoria or fear, and temporary short-term memory impairment. The visual phase usually ends after one to four hours, after which the introspective phase begins.

Ibogaine has been referred to as an oneirogen (especially during the initial wave of psychedelic research following the discovery of LSD that occurred in late 1950s and early 1960s), referring to the dreamlike nature of its hallucinogenic effects. Ibogaine catalyzes an altered state of consciousness reminiscent of dreaming while fully conscious and aware so that memories; life experiences; and issues of trauma can be processed in a subjective manner.[5]

The introspective phase is typically reported to bring elevated mood, a sense of calm and euphoria, and a distinct intellectual and emotional clarity. Subjects often report being able to accomplish deep emotional and intellectual introspection into psychological and emotional concerns. It is also during this period that opioid addicts first notice the absence of withdrawal symptoms or cravings. The duration of the introspective phase is highly variable, usually lasting hours but sometimes lasting days.[
Vis hele sitatet...
(Denne beskrivelsen fra Wikipedia var det som gjorde jeg trodde hallusinasjonene skulle gi seg etter max. 8 timer, men jeg har i ettertid forstått at 24 timer er mer typisk når man tar en full dose slik jeg gjorde.)

Den introspekte fasen var helt utrolig! Jeg var ved mine fulle fem og hallusinerte ikke lenger, men mennesker var synlige for meg på en måte jeg aldri har opplevd. Jeg så hvordan hver eneste ting mennesker sa til meg påvirket psyken min og jeg så hva det de sa fortalte om psyken deres. Psyken til alle sto for meg som innsiden av en datamaskin der alt hang sammen på en veldig systematisk måte. Jeg skrev ned veldig mye av den innsikten jeg fikk, og det jeg har skrevet i forhold til det du spør etter er følgende:

"Hør hva du tenker når du står og lager middag. Ting andre har sagt til deg spinner i hodet ditt:

"Du ser så bra ut idag!"
"Du virker snillere enn vanligvis"
"Du er alltid så sinnsykt sexy"
"Da du var yngre var du sånn en nerd"
"Jeg likte presentasjonen din! Fantastisk!"

Alle disse ordene og tilbakemeldingene går i hodet mitt. Setningene repeteres under overflaten. Det ville vært bedre å ikke vite disse tingene. Tilbakemeldinger er ikke alltid bra. De er med på å lage psykiske knuter. Problemet med dem er:

A. Egoet mitt former seg etter disse ordene. Enten gjennom å ville bevise dem (jeg er smart, pen, flink) (jeg gjør ting for å forsterke inntrykket) eller gjennom å ville motbevise dem (jeg gjør ting for å motbevise det som blir sagt). Problemet med det er at egoet formes gjennom påvirkning utenfra, istedenfor å være i balanse med det som kommer innenfra og min egen natur/Selvet mitt. Hold deg selv sentrert!

B. Tankene, når de spinner i repetisjon in hodet, drar deg bort fra den umiddelbare opplevelsen av det du holder på med. Mindfulness. Vær tilstede i det du gjør. Observer livet.

C. Dersom du lytter til tilbakemelding, eller blir avhengig av den, lar du andre styre deg (se A.). Hold egoet i balanse over selvet.

D. Når du repeterer ting i hodet ditt, blir sannheten forvridd, og du vil se ut som en løgner etterhvert, noe som vil fremmedgjøre deg i forhold til virkeligheten og andre mennesker. Du blir en fantasi, noe skapt av mennesker og ikke av liv, og folk vil reagere mindre og mindre positivt til deg. Du vil bli ulykkelig, og i tillegg vil tilbakemeldingene gå i retning negativ tilbakemelding, og spiralen blir negativ på alle måter. Stay grounded!"

E. Du skal lytte etter hva som er rett for deg, og selv positiv tilbakemelding kan forsterke tendenser som ikke er for deg. Hold deg til det som sentrerer deg! Slide into life. It's effortless."
Vis hele sitatet...
Dette var del av en hel masse sider med slike skriverier, så noe av det jeg har skrevet er kanskje uklart. I såfall, bare spør.

Jeg skrev også om tilbakemelding et annet sted:

"I konversasjon med andre:

tendens 1 - lure på hvordan jeg virker for dem (i øyeblikket)
tendens 2 - ønske tilbakemelding på hvordan jeg virker.

Her må jeg gjøre to ting. For å løse tendens 1 må fokus hele tiden ligge på samtalen. For å løse tendens 2, er det viktig å være tilstede, unngå selvsnakk (dette har jeg skrevet om et annet sted), samt å tenke (vurdere) før jeg snakker.

- Vær i nuet! (unngå planlegging, selvsnakk)
- Lytt til ordene som brukes!
Reflekter over hva du skal si før du sier det. Er det OK for selvet ditt OG for egoet ditt? Er det ok for den du snakker til? Pass på at du ikke påvirker egoet i en retning som kan være skadelig for deg/dem?
- Bruk presise ord. Tren på å være eksakt.
- Lytt etter dissonans.

Root yourself in your self in the balance with the now and the here.
Vis hele sitatet...
Sist endret av mentalmelt; 4. april 2012 kl. 13:21. Grunn: ryddet litt for bruker