View Single Post
Hei!

Jeg er lege og tenkte jeg skulle si noen ord om dette.

Jeg tilhører den nye generasjonen av leger og vi har fått grundig utdannelse i farene ved bruk av benzodiazepiner. Det er sikkert mange her inne som har erfart dette, ved at de opplever at det er vanskelig å få tak i piller fra de yngste legene mens det ofte er enklere hos de eldre ringrevene.

Jeg syns det er mange gode innlegg her som illusterer problemene ved benzobruk veldig godt, samtidig som resten av dette forumet er et godt eksempel på hvorfor ting går galt.

Ingen leger skriver ut benzodiazepiner for at pasientene skal ruse seg, det er en selvfølge. Samtidig vet vi at det å ruse seg på benzodiazepiner er meget utbredt. Her inne har dere blant annet en egen oppskrift for hvordan man skal gå frem for å manipulere leger til å gi ut disse medikamentene uten indikasjon, ergo i rusøyemed. Det forteller noe om de utfordringene vi står ovenfor.

Benzo har meget god effekt på angstlidelser og med tanke på hvor utbredt angstlidelser er så må man innse at disse pillene er et nødvendig verktøy i legens "verktøykasse". Samtidig ser man at mange pasienter får mer lidelse av benzo-bruken enn det angst-lidelsen ga i utgangspunktet, så derfor er man nå inne i en fase der de legitime indikasjonene for benzodiazepiner blir færre og færre.

Den adferden som dette forumet oppmuntrer til er dessverre en viktig årsak til dette.

Dette frikjenner naturligvis ikke legene som må ta mye av skylden for den pilleknaskingen vi ser i Norge idag, men det er ikke vanskelig å forstå det dilemmaet kolleagene mine opplever. De har tilgang på gode, effektive og trygge medisiner som kan hjelpe pasienter med lidelser som gir en betydelig begrensning av deres livskvalitet. Man ønsker så gjerne å hjelpe, men ender opp med å gjøre folk en skikkelig bjørnetjeneste.

Det skal også sies at det er en god del uvettig benzoforeskrivning - f.ex pasienter som får enorme forpakninger ved relativt milde plager. Dette er helt uforsvarlig og burde nok vært slått mye hardere ned på med tanke på de problemene som pasientene kan komme opp i.

Til slutt så kommer man heller ikke utenom pasientenes ansvar for egen helse. Om du har rennt ned legekontoret i årevis - manipulert, løyet om tapte resepter, svindlet og forfalsket så er det ikke bare legen sin feil at du ender opp med en alvorlig benzo-avhengighet. Som andre rusmisbrukere er mange av de pilleavhengige ofte dyktige til å legge skyld på folk rundt seg for sin elendighet, og ditto dårlige til å ta selvkritikk.
Sist endret av Herz; 9. mars 2012 kl. 17:27.