View Single Post
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
240
Spennende tråd!

Anbefaler å lese Hit Man: A technical manual for independent contractors, da den gir en del gode tips om hvordan man gjennomfører et mord. Paladin Press ble saksøkt (og funnet 'medskyldig' i trippel-mord) for å ha gitt ut boken, og derfor er den ute av trykk. Det er dog en smal sak å finne den på nettet.

Min agents tre egenskaper:

1 - Språk og kultur.
Jeg mener det er innlysende at å kunne en del språk og kjenne til forskjellige kulturer er en veldig stor fordel for en internasjonal agent. Dersom du f.eks vet at målet befinner seg et bestemt sted, men ikke vet hvor det er av en eller annen grunn, kan det være greit å spørre noen om veien. Eller om man inviterer seg selv til et arrangement er det greit å vite hvordan man skal kle seg, osv osv.

2 - Skuespillerevner.
Litt a la serien Burn Notice; hovedpersonen bruker ikke forkledninger så mye, men han har karakterer og aksenter. Kan være så lett som å ta på seg briller og spille underdanig, eller opptre med autoritet man ikke har. I mange tilfeller tror jeg man lett kan komme inn og ut av et sted dersom man er selvsikker og kan spille (forskjellige) roller. I verste fall dersom man er tatt, kan man tilstå for noe annet enn det man egentlig skulle gjøre / har gjort, og samtidig gjøre det troverdig.

3 - Stort kriminelt nettverk.
Dette vil være uvurderlig når det kommer til å skaffe våpen, ID og lignende papirer. Da kan agenten underbygge karakterer med pass og lignende. Man kan også skaffe seg backup på de vanskeligste jobbene. Jeg har som utgangspunkt at agenten tar et par "lette" jobber i forkant for å trene seg selv og skaffe kapital til diverse.

Jeg slet med den 3. egenskapen, men landet til slutt på noe jeg er fornøyd med. Den er kanskje litt på kanten av en "egenskap," men men. Kan hende jeg finner på en ny agent etter å ha lest ferdig Hit Man


ps. kjapt spørsmål - tenker du at det er aktuelt med bedriftsspionasje og lignende oppdrag, eller vil det hovedsakelig gå ut på å drepe?

En rettelse. Paladin Press, som gav ut Hit Man, ble ikke dømt for noe, men forsikringsselskapet deres "settled out of court." De ble forøvrig saksøkt igjen i 2000 med samme resultat.
Sist endret av Takub; 8. mars 2012 kl. 23:49.