View Single Post
Jeg går profesjonsstudiet ved NTNU og det var virkelig hardt å komme inn. Mitt kull var blant de siste som kunne få studieplass med karakterer fra ettårsstudium, og et rent A-snitt var nødvendig. Noen bruker mange år på å greie det, jeg klarte det heldigvis på det ene året. Både NTNU og Oslo har gått over til karakterer fra vgs, der opptakskravet er på linje med medisin.

I Bergen og Tromsø kan du fortsatt komme inn med karakterer fra ettårsstudiumet, men det er ikke utenkelig at begge vil følge etter Oslo og Trondheim snart. Får du én eneste B er det over og ut, så det kan anbefales å heller ta opp vgs-fag.


Selve studiet er veldig spennende. På et semester har jeg blant annet IQ-testet barn i laboratorium, tatt EEG, dissikert menneskehjerner, fremført min livshistorie og deltatt i akademiske debatter med professorer angående feks evolusjonspsykologi som er et felt med sterk fremgang. Seks års profesjonsstudie gir graden cand. psychol, og du får autorisasjon/tittel psykolog. Selv om man i hovedsak blir utdannet klinisk psykolog, som stereotypisk behandler psykiske lidelser, så har man veldig mange muligheter. Feks innen næringsliv.