Tråd: Ibogain
View Single Post
bia
Trådstarter
75
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Kom forresten gjerne tilbake igjen om noen måneder og forklar hvordan det har påvirket deg da, ettersom det kanskje vil være mest forandringer istarten, eller hva tror du?
Vis hele sitatet...
Hei!

Nå er det 3 måneder siden jeg tok Ibogain, og på tide med den lovede oppdateringen!

Først litt fakta:

Ibogain brytes ned i levra til noribogain:

Sitat av http://www.ibogaine-therapy.net/index2ba4.html?PAGE=19
Ibogaine is metabolized in the liver into noribogaine. This active metabolite remains in the body for at least four to six weeks after ingestion. Noribogaine decreases post-withdrawal drug cravings, and may have anti-depressive properties.
Vis hele sitatet...
Fordi effekten av noribogain varer så lenge, er det ikke anbefalt å gjennomføre ibogain-behandlinger oftere enn hver 3. måned.

De som har lest på Ayahuasca-forumet jeg linket til over, har også sett at man ikke bør forsøke Ayahuasca heller før det har gått minst 3 måneder etter ibogain. Da blir det plante-kræsj. Motsatt vei - Ayahuasca til Ibogain - går kjappere, ettersom Ayahuasca brytes ned raskere enn Ibogain.)

Hvordan det har gått (langtidseffekt)
Jeg har hatt det supert siden ibogain-turen, og har byttet jobb, være mye mer sosial og generelt levd et sunt liv. Det er likevel ingen tvil om at noe som likner symptomer (på utbrenthet) fra før behandlingen har kommet snikende de siste 2-3 ukene. Ikke spesielt sterkt, for jeg har fortsatt lærdommen med meg, og kan bevisst justere tankemønstre, men humøret er ikke utelukkende positivt lenger. Jeg begynte å røyke igjen for 3 uker siden, så det er mulig røykingen er årsaken til at humøret er blitt dårligere, men det kan også være at det skyldes stadig mindre noribogain i blodet. Vanskelig å si.

Jeg fatter ikke at jeg var så dum at jeg begynte å røyke igjen, selv om røykestopp aldri var målet med ibogain-behandlingen. Jeg har ikke hatt lyst på røyk i det hele tatt etter behandlingen. Men så endte jeg opp på en 4-dagers fest i forbindelse med et arrangement jeg var med på, og da var det gjort.... Jeg syntes faktisk det føles rart å røyke. Jeg har sluttet å røyke tidligere også, men har, selv etter flere år uten røyk, alltid følt at det å røyke var helt naturlig da jeg så tok en røyk igjen. Det var ikke sånn denne gangen. Røyken føltes unaturlig å holde, og det er fortsatt merkelig uvant å kjøpe røyk i butikken. Det er som om jeg er "nybegynner" igjen. Dessverre er det utrolig kjapt å bli avhengig igjen. Så de som evt. bruker ibogain for å bli kvitt en avhengighet, må passe seg for ikke å falle for fristelsen til å "prøve" en siste gang. Det er relativt lett å la være, men "på fest" og sammen med andre som røyker (eller bruker dop, for dem det måtte gjelde), så må nok settinger og personer som oppfordrer til bruk UNNGÅS. Dersom du tillater deg selv "bare en", så er det veldig mye lettere å ta nummer to også. Det er den første man må unngå.

Psykisk er jeg som sagt fortsatt sterk, og har det veldig bra, men humøret svinger mer igjen, og jeg får øyeblikk der jeg smaker på depresjonen igjen. De første månedene etter ibogainen var jeg veldig stabil mentalt, og det var egentlig helt fantastisk å være meg. Jeg var "gamle meg" igjen. Etter det jeg har lest fra andres erfaringer, blir man ikke nødvendigvis "happy" etter en behandling med ibogain, men man resettes til "normalen". Jeg tror "som før man ble full av komplekser" er et godt tips til hvordan man blir etter ibogain. Jeg har alltid vært veldig glad av natur, og jeg føler meg som da jeg var barn igjen.

Veien videre:
Jeg har bestemt meg for å gjennomføre en ibogain-behandling til i løpet av vår/sommer, for å fullføre det jeg startet. Det var vanskelig å bestemme meg for å gjennomføre en gang til, siden det ikke fristet med nok en ubehagelig og skremmende behandling.

Forrige gang brukte jeg Ibogain TA, mens jeg denne gangen har kjøpt Ibogain HCL. Forskjellen mellom de to er:
  • Ibogain HCL er "renere" enn Ibogain TA. Ibogain TA inneholder flere aktive alkaloider enn bare Ibogain
  • Ibogain TA (eller Iboga bark) er anbefalt for dem som bruker Ibogain spirituelt, i psykoterapi eller som depresjonsbehandling
  • Ibogain HCL er anbefalt for dem som skal bruke Ibogain til å bryte ut av avhengighet
  • Ibogain TA gir mye mer kvalme enn Ibogain HCL
  • Noen brukere forteller at de får flere og sterkere hallusinasjoner på HCL enn på TA

Jeg kommer til å fylle Ibogainen på kapsler for å lette inntaket (noen som har tips til hvordan man fyller kapsler med fint pulver?). Smaken er så grusom at jeg ikke tror jeg klarer å få ned en omgang til.

I tillegg kommer jeg til å ta tabletter mot kvalme. Jeg var veldig kvalm forrige gang, og vil helst slippe å være like dårlig igjen.

Hovedgrunnen til å prøve HCL istedenfor TA, er for å se om jeg får klarere hallusinasjoner enn på TA, og også for å sjekke ut forskjellen mellom de to.

Også neste behandling kommer jeg til å gjennomføre hjemme.
Sist endret av bia; 5. mars 2012 kl. 22:13.