View Single Post
Sitat av thundercat Vis innlegg
Du skal ALDRI slå noen..

Han slo ikke deg, så da er det ikke selvforsvar så lenge du ikke ble truet med noe våpen.
Vis hele sitatet...
Selvforsvarsretten slår ikke først inn i det noen står å truer deg med et våpen


Etter straffeloven er det nødverge når en "strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb", jf. § 48 2.ledd.

Jeg vet ikke helt om dytting kan kalles et rettsstridig angrep, og når du slo var det ikke for forsvare deg imot et angrep (har jeg inntrykk av) - han slo ikke. Imidlertid virker det for meg som at du angrep for å avverge et angrep du var overbevist at han skulle komme med. Således kan denne delen av paragrafen være oppfylt.

Hvis vi legger til grunn at du handlet i nødverge, følger det av loven at du har all rett til å forsvare deg, og gjøre det som er nødvendig for å komme deg unna situasjonen. Det må være forholdsmessighet mellom ditt angrep, og det du skulle avverge, og det er oppstilt en rekke vilkår i loven.

Ett angrep kan nemlig kun kalles selvforsvar frem til et visst punkt.
Etter loven fremgår det at du har all rett å forsvare deg så frem "Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil", jf. strl. § 48 2.ledd.

I klartekst vil det bety at du kan gjøre det som er nødvendig, jf "fornødent", for å komme deg ut av situasjonen. Når du har slått en person i svime med ditt første slag, kan du derfor ikke lenger med loven på din side fortsette angrepet - ditt angrep er ikke lenger forholdsmessig i forhold til trusselen den andre personen utgjør.

Dersom du i utgangspunktet kunne påberopt deg nødvergeretten, vil denne derfor sannsynligvis ha bortfalt i det du slo og sparket en bevisstløs person.

Imidlertid finnes det ingen fast terskel for hvor nødvergeretten går. Denne blir vurdert ut i fra en rekke momenter, og terskelen blir en skjønnsmessig vurdering... men tror det skal en rimelig merkelig vurdering til dersom noen kommer frem til at du her har handler i nødverge.

Du kan likevel bli straffri (men fortsatt erstatningsansvarlig) dersom det viser seg at grensen for nødvergeretten ble overskredet "alene [...] paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.", jf. § 48 4. ledd.

Typisk sinnsbevegelse er frykt eller sinne. Men om det foreligger straffefrihetsgrunnlag etter art. 48 (4) her, kan ikke jeg vurdere.
Sist endret av OstiasMoscas; 25. februar 2012 kl. 15:40.