View Single Post
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av McLovin Vis innlegg
Under en vanlig formatering blir harddisken scannet for dårlige sektorer, det som tar lengst tid under en formatering. Under en hurtigformatering utelukker man å søke etter dårlige sektorer, og det er da kritisk at harddisken ikke skadet og har vært formatert tidligere.

Videre vil jeg prøve å forklare deg litt en siste gang før jeg gir opp. Under en formatering blir ikke disken wipet. Det meste av data blir værende på disken, men informasjon om hvor dataen er lagret blir slettet. Jeg tror det var Slashdot som sa det litt tidligere i tråden, at det er som å rive ut innholdsregisteret i en bok. Du vil ikke kunne slå opp hvor ting står, men det er der fortsatt.

Når man begynner å lagre nye ting på disken overskriver man data som allerede var lagret her. Da blir det litt verre å gjenopprette de gamle filene. Men, å overskrive en disk og å formatere en disk er ikke det samme.

En minnepenn er også mye lettere å permanent slette innhold fra, da dette er flash-minne.
Vis hele sitatet...
jeg var ute etter at woff skulle forklare han sin verson av hvordan windows formaterer, (den du forklarte nå er vel ganske lik den vi lerte på skolen)

og slik jeg har oppfattet det på woff mente han at når windows formaterte disken, går windows inn og overskriver disken. noe som vil ta mye lenger tid og gjennomføre en en formatering tar!