View Single Post
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Forstår du ikke hva jeg mener? I følge bibelen står det klart og tydelig hva som er rett og galt.

Siden bibelen ble skrevet for mange mange år siden, har samfunnet utviklet seg såpass mye, og det står i de 10 bud at drap er feil. Derfor blir det ulogisk å si at bibelen vil at man skal steine kvinner. Det er også uhørt i dagens samfunn. Ja, jeg er kristen, rart at du ikke har forstått det med tanke på hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden. Nestekjærlighetsbudet står i samspill med dagens samfunn. Dessverre er dagens samfunn i strid med mange av de etiske/moralske meningene, som de kristne kjemper for i dag.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte klart og tydelig hva som er rett og galt i følge bibelen. Det er sant at det står ”du skal ikke slå i hjel” i de 10 bud, men samtidig så står det at ”den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.” Det finnes i det hele tatt hundrevis av direkte motsetninger.

Du later til å mene at visse leveregler fra bibelen ikke er gyldige lengre, på grunn av at samfunnet har utviklet seg. Stemmer dette, eller har jeg misforstått?

Hvorfor skal man forsøke å etterleve de 10 bud, men ignorere flere av de andre budene?

”Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.”
”Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel.”
”Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne”