View Single Post
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, jeg vet. Jeg har studert det nærmere de siste ukene. Jeg forstår godt hva du har lagt frem, men det jeg ikke forstår, er denne store religiøse folkemengden. Forskere har funnet frem til sine svar. Allikevel er det flere millioner, kanskje milliarder? i verden som fortsatt ikke tolker disse sikre bevisene, og fortsetter sin tro på religion. Var bare det jeg mente.
Vis hele sitatet...
Det er flere milliarder det er snakk om, ja. En stor del av problemet er manglende utdanning, manglende forståelse, og ikke minst en manglende vilje til å sette kunnskap inn i rett kontekst. Vi kommer også inn på et annet emne: Barn læres opp fra ung alder til å tro på ting uten bevis.

Du skal nok se at langt færre seriøse fagfolk med høyere utdannelse i realfag tror på gud, enn det som er gjennomsnittet. Det henger sammen med høyere forståelse for hvordan verden fungerer, rett og slett, samt en tendens til å tenke vitenskaplig (krav om bevis). Dette igjen leder oss til en antagelse om at religiøsitet henger sammen med sosial rang, intelligens, utdannelse og velstand. Det finnes forskning som indikerer at dette er inverse størrelser (andelen troende er langt høyere i fattige land med lavt utdanningsnivå enn f.eks i Norge).


Kanskje tilsammen i verden. Men i Norge er religiøse i mindretall.


Kanskje det. Men så er det kanskje en stor forskjell på å tro, og å være aktiv religiøs. Jeg tipper de fleste jeg kjenner kan si at de er kristne fordi de går i kirken en gang i året. Vil da den definisjonen anse de som kristne/religiøse i helhetsbildet? Ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
På papiret er kristne i overtall i Norge. Det reflekterer antakeligvis ikke et reelt bilde av hvordan kristendommen står i Norge, men saken er nå sånn likevel. Og det er også derfor jeg mener det er viktig å få folk til å ta et standpunkt, provosere frem kritisk tenking, og undervise litt i hva vitenskap faktisk innebærer, og hva slags implikasjoner moderne forskning har ift. vårt verdenssyn.