View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
Nå sa jeg aldri noe om skrullinger, heller aldri at det var direkte diktet opp. Det er veldokumentert at mange religiøse historier ble fortalt og gjenfortalt på folkemunne over flere hundre år før de ble skrevet ned. Dette gjelder spesielt det gamle testamentet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet. Det var bare min formulering som satte ting litt på spissen, for å vise hva jeg sikter til.


Sitat av Orph Vis innlegg
Det er nettopp derfor mange av oss "ikke-troende" blir så oppgitt. Bevisene er overveldende. Jeg har lagt ved et par bilder, som er blandt de sterkeste bevisene vi har for at jorden er eldgammel. Kort fortalt: Mange bergarter er magnetiske, og magnetfeltet til jorden "bytter" polaritet ved jevne mellomrom. Dvs. at når bergarter størkner, vender dipolare molekyler seg etter magnetfeltets retning (akkurat som vanlige magneter tiltrekker eller frastøter hverandre, alt etter polariteten). Dette kan man observere klart og tydelig der ny jordskorpe dannes (midthavsryggene), det vi ser er en HELT klar og tydelig, systematisk og symmetrisk (om begge sider av midthavsryggen i atlanterhavet, de er tilnærmet lik speilvendte kopier av hverandre) endring i magnetiske bergarters orientering, som samsvarer med at jordskorpe har blitt dannet i mange hundre millioner år, og at jordens magnetfelt har "snudd seg" mange ganger i løpet av denne tiden. Fargene på bildene som er lagt ved indikerer de magnetiske egenskapene til bergartsformasjoner over hele verden, og hvis man kombinerer denne empirien med f.eks radiometrisk datering, får man helt konsekvente, uniforme svar. Det er helt fantastisk hvor godt all denne vitenskapen, som bygger på til tider svært forskjellige fagfelt stemmer overens med hverandre, og gir entydelige svar. Jeg har litt vanskeligheter med å formidle helheten i denne prosessen, så man får nesten bare ta meg på ordet, jeg kan fremvise en enorm mengde med kilder. .
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet. Jeg har studert det nærmere de siste ukene. Jeg forstår godt hva du har lagt frem, men det jeg ikke forstår, er denne store religiøse folkemengden. Forskere har funnet frem til sine svar. Allikevel er det flere millioner, kanskje milliarder? i verden som fortsatt ikke tolker disse sikre bevisene, og fortsetter sin tro på religion. Var bare det jeg mente.

Sitat av Orph Vis innlegg
For å si det pent: Religiøse autoriteter som hevder at jorden er 4000 år gammel er shit out of luck. De tar feil, og ingen som har et snev av innsikt i hvordan verden rundt oss fungerer kan tvile på det. Problemet er at vi som kan litt er i mindretall.
Vis hele sitatet...
Kanskje tilsammen i verden. Men i Norge er religiøse i mindretall.



Sitat av Orph Vis innlegg
Dessverre er religiøse i grovt overtall. Det er lett å være religiøs, alt man behøver å gjøre er å tro. Skal man nå en slik posisjon som mange her har gjort, må man gjøre mye research, og det stiller strenge krav til vitenskapelig forståelse.
Vis hele sitatet...
Kanskje det. Men så er det kanskje en stor forskjell på å tro, og å være aktiv religiøs. Jeg tipper de fleste jeg kjenner kan si at de er kristne fordi de går i kirken en gang i året. Vil da den definisjonen anse de som kristne/religiøse i helhetsbildet? Ikke vet jeg.