View Single Post
Sitat av d-set Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hva trådstarter mener med "oppgjør mot religion" men jeg syns vi skal beholde statsreligionen, fordi hvis den blir borte mister vi mange fine tradisjoner her til lands, som julefeiring, høytider osv. Og vi må ikke slutte å være medmennesker og bry om hverandre - noe av det viktigste som kristendommen bygger på. Vi får et mye kaldere samfunn hvis man skal dyrke fram "kritisk sans" i befolkningen og begynne å henge ut troende som idioter. Folk må få tro på det de vil og bli respektert for det. Vi er heldige som har en kristen forankring i landet vårt,og ikke lever under sharialover og undertrykking. - Religion kan nemlig være mye verre.
Vis hele sitatet...
Så du begrunner videreført statsreligion med "fine tradisjoner", og "folk må få tro det de vil".

Man kan da ha julefeiring og høytider selvom det ikke er statsreligion? Jeg gidder ikke en gang dra fram andre land som eksempler, det burde være åpenbart at begrunnelsene er flåsete.

"Og vi må ikke slutte å være medmennesker og bry om hverandre". hva har dette med statsreligion og gjøre? Det er da null grunn for at mangel på statsreligion ville forkaste disse verdiene?

"folk må få tro det de vil".
Artig du skulle dra dette frem, i og med at statsreligion nødvendigvis går i mot dette. En statsreligion fremmer jo et livssyn/en religion over andre.
Dessuten er det ikke riktig at skattepengene skal gå til og fremme en religion, og lønne prester fra en spesifik religion.

Sitat av Shudo Vis innlegg
Har de to siste ukene blitt mer og mer opptatt av dette temaet, hvordan jeg kom inne på det husker jeg ikke helt.

Det som begynte det hele var vel att jeg leste noen historier fra bibelen og så noe YouTube klipp laget kanskje litt overdramatisk fra bibelen, men de gir budskapet.

Så jeg satt meg ned og åpnet disse historien i bibelen for å selv se hva som stod og at det stod der selv det var direkte sitat på nettet. Etter å ha lest lest noen sitater innser jeg hvor sykt kristendommen egentlig er om man skal leve etter bibelen og speilet det gamle testamentet. Sånn for å ta det litt etter min tolkning står det der at voldtekt, massemord inkludert små barn og dyr, innsett er blant de tingene gud oppfordrer til eller utfører selv. Spesielt sitter et sitat igjen i meg som jeg postet i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Anbefaler "skeptics annotated bible". Bare google det, så finner du siden.

Angående religion i USA. Bor her selv, praktisk talt ett par timer fra Devil's Lake, hvor Jesus Camp dokumentaren ble filmet. Helt grøssende.