View Single Post
Jeg vil anbefale deg et lite firma. Jobber selv i et lite firma. Det jeg ofte får høre fra lærlinger i større firma er at de ofte blir satt til å rydding etc. De snakka også om at det var mye kabelbroer og stripsing(noe som absolutt ikke er særlig morro). Det som er i større firmaer er at de som oftest har ansatte nok til det de skal ha gjort, så det blir kanskje ikke like nøye hva lærlingen driver med.

Har selv kun vært lærling i 6 mnd nå, og har sammenlignet erfaringen min med en kompis som har jobbet 1 år lengre enn meg, og det viser seg at jeg har fått mer ansvar til nå enn hva han har. Vi er dog kun 4 ansatte og har det som oftest travelt, og har behov for at alle kan utføre de fleste oppgaver. Jeg har derfor allerede fått "egne" jobber på nybygg der jeg tar meg av ansvar for innkjøp av materiell, planlegg etc. Får jobbe mye selvstendig, noe jeg personlig liker bedre enn å ha noen hengende over meg.

Lønn er jo som oftest tariff, men jeg har en veldig OK sjef som betaler de han føler de ansatte fortjener(aldri under tariff tho'). Så jeg personlig tjener bare 10kroner mindre i timen enn den andre lærlingen som har jobbet der i 1 år og 4 mnd(han får tariff). Den andre lærlingen har også fått egen firmabil, som jeg overtar når han er ferdig i lære om litt over 1 år. Så jeg tror vi har det mye bedre enn mange andre lærlinger i andre firmaer.

Så jeg personlig mener at et lite firma er greit å sikte seg inn på. Mulighetene for overtid tror jeg også er bedre i et lite firma, om det er en faktor som spiller inn. Jeg kan lett komme opp imot 200-220 timer på en mnd om jeg ønsker det. Tror dog det kan være mer sosialt i større firmaer.

Sitat av weed911 Vis innlegg
Hvordan er muligheten for å bytte til heismontør etter noen år som elektriker?
Vis hele sitatet...
Muligheten er der nok den. Men jeg ser ikke hvorfor du skulle ønske det. Er et utrolig ensidig fag. Når vi er rundt forbi på jobb er det de samme folka som monterer de samme sjaktene. Er sjendent samme firma(etter min erfaring) som har jobben med det elektriske som har heismonteringa på et bygg. Så som heismontør virker det bare som det er sjakt etter sjakt.