View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg er altså lite interessert i å diskutere hvorvidt din helt presise formulering, kombinert med et mer eller mindre normalt reaksjonsmønster ved barnedrap, er inkonsekvent. Dette er åpenbart. Å dra en slik nøye tilpasset formulering opp av hatten og skape inntrykk av at det er denne som er utgangspunkt for debatten, ser ved første øyekast ut som en velkledd stråmann. Jeg skjønner imidlertid at vi snakker forbi hverandre, og at dette ikke var intensjonen.
Vis hele sitatet...
Det var jo blant annet dette som var utgangspunktet for debatten! Trådstarter påsto, blant annet, at de som hevder abort er likestilt med barnedrap er løgnere. Og jeg har sagt meg enig med trådstarter i at denne argumentasjonen er uærlig (om enn ikke nødvendigvis løgnaktig), og forsøkt å trekke diskusjonen over i dette sporet i stedet for en diskusjon om vold løser problemer. Jeg har aldri gjennom diskusjonen hevdet at noen har disse meningene hvis de ikke har de, men vært helt tydelig på at jeg kritiserer dette argumentet og presisert at ikke alle abortmotstandere fremmer det. Du kan sammenlikne det med at jeg kritiserer et kreasjonistisk argument om at verden er 6000 år gammel, mens det du gjør nå kan likestilles med å kritisere meg for å konstruere stråmenn fordi ikke alle kristne mener dette, i motsetning til hva som antydes av andre i en annen post; det er absurd. Selv om trådstarter kan ha antydet at alle abortmotstandere mener dette, betyr selvfølgelig ikke det at jeg også mener det – jeg er ikke enig i alt jeg ikke eksplisitt sier i mot i en diskusjonstråd. Jeg kunne kanskje vært enda klarere på dette, men jeg har som sagt eksplisitt presisert tidligere at man ikke trenger å mene dette selv om man er abortmotstander. Så ja, vi har nok snakket forbi hverandre. Jeg har fokusert på de som fremmer dette argumentet, mens du har fokusert på de som ikke gjør det, eller hva de mener etter argumentet er skrellet vekk.

Men man kan også spørre seg hvor "nøye tilpasset" denne formuleringen er fra min side, da de to som er uttalt mot abort i denne tråden har hevdet nøyaktig dette. Argumentet er nok ikke riktig så sjeldent som det virker som du gir uttrykk for.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Viss jeg fikk bestemme`? Så burde ingen straffes med fengsel for abort, selv om JEG mener det er feil. Selv om JEG er imot abort, betyr det ikke at JEG har etiske retter til å dømme hvordan samfunnet skal fungere. Du er dum visst du fortsatt ikke forstår hva jeg mener om abort, nå som jeg har forklart det 100vis av ganger!! Jeg er IMOT ABORT, viss du ikke forstår det:P
Vis hele sitatet...
Alle har skjønt at du er mot abort; det har aldri vært spørsmålet. Men ut fra dette mener du altså at abort ikke er like ille som drap av barn – stikk i strid med dine tidligere uttalelser. Med mindre du mener drap ikke skal straffes heller, selvsagt, men det regner jeg ikke med at du mener. Dette er ikke pirk, men en av kjernene i diskusjonen; hvorvidt det å hevde at abort er likestilt med barnedrap er et ærlig argument.