View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nyanser, ja. Du prøver å presse saken ned i to båser for å rettferdiggjøre konklusjonen din, og gjør deg dermed blind for alt annet enn de to ytterpunktene. Det er fullt mulig å mene at et foster har en ukrenkelig verdi, men samtidig ikke være villig til å forsvare det på lik linje som et fullt utviklet menneske. Du kan mene at abort er drap, men være reflektert nok til å se de åpenbare forskjellene på abort, og et ordinært drap på et barn eller en voksen. Jeg er enig med deg i at en full sidestilling mellom de to reiser noen spørsmål, men jeg synes konklusjonen din er alt for kjapp og enkel. Det kan godt være forskjell på en ren prinsipiell sammenligning, og en mer praktisk vurdering.

I tillegg har Sneipen92 noen viktige poenger angående normer og holdninger i samfunnet, og hvordan man som motstander av disse normene skal få fram sine meninger og sitt verdigrunnlag. Er det egentlig hensiktsmessig å aksjonere ved å gjøre skadeverk på abortklinikker, eller bør man jobbe for å endre folks meninger og verdigrunnlag på andre måter?

For det record så er jeg personlig ikke abortmotstander, men jeg er heller ikke motstander av å ta liv i enhver sammenheng. Akkurat når et foster bør defineres som et selvstendig liv kan jeg ikke svare på, for det er åpenbart for meg at dette er en prosess som skjer over tid, og som ikke har noe definitivt endepunkt. Min definisjon av et selvstendig liv med verdier utover enkeltceller osv, baserer seg på den indre opplevelsen av å eksistere. Siden vi ikke vet mye om opplevelsen av det å være i fosterutvikling, så ser jeg ingen grunn til å konkludere bastant med hvorvidt man tar et liv eller ikke ved å utføre abort.
Vis hele sitatet...
Ah, da forstår jeg bedre hva du mener... Men hvordan vil du rangere et foster i forhold til et dyr? Begge deler er jo et liv, men ingen av delene er jo et "menneskeliv". Likestilt? Eller misforstår jeg deg igjen?

Om det er hensiktsmessig; uten tvil om det gjøres i stor nok grad. Er nok av eksempler på at man kan bølle til seg viljen sin, og men tanke på samfunnsutviklingen, så bør de som mener foster = menneskebarn få fingeren ut eller gå i seg selv. Å folde hender å håpe på en samfunnsutvikling i sin favør, blir nokså tøvete. Da er man enten usmakelig feig, eller så likestiller man ikke egentlig menneskebarn med foster.

Likestiller man dog menneskebarn med foster, vil kun det å redde et barn være verdt en fengelsesstraff. Hadde det vært barnedrap, hadde jeg vært villig til å gå i fengsel for å redde det livet. Jeg mener ikke folk har rett til evig liv, men alle har rett til en sjanse, for å kalle det det. Et barn har ikke eget ansvar i mine øyne for å forsvare sitt eget liv. At abortmotstandere mener ufødte barn nærmest kan ha seg selv å takke (de i tråden her gjør det vertfall VELDIG tydelig at ikke de gidder å løfte en finger for de) tar jeg til inntekt for mitt syn: feig eller løgner. Jeg velger nemlig å ikke tro at jeg virkelig har å gjøre med mennesker som driter så loddrett i barn som man i så fall gjør.