View Single Post
Very Important Pyrotechnician
603
Sitat av ilucarsm Vis innlegg
Problemet: Etter KNO3'et mitt er ferdig møllet er det som potetmel. Hva jeg mener da er at det lett kan "klumpe" seg.. Har silet KNO3 et par ganger med en mel-sil Ø20cm, mesh er jeg ikke helt sikker på men det er en helt vanlig kjøkken sil. Likevell klumper det seg. Kan det være fukt som gjør dette? Og kan jeg evt legge KNO3 utover på papir oppå et varmegulv som holder 20 grader for å tørke det?
Vis hele sitatet...
Møll KNO3 i lag med svovel, så blir det ikke så lett klumper. Og de to ingrediensene blir samtidig blandet helt optimalt. Diaper inn alu etterpå.

Et annet lite triks etter du evt har møllet oksidanten, er å blande inn en liten mengde alu, max 1/3 av den totale mengden. Bruk en finmasket sikt og bland det godt i lag. Siden andelen alu er så lav er blandingen rimelig trygg å håndtere. Den lille mengden alu vil da virke som et utmerket antiklumpemiddel. Dermed vil det være veldig lett å diaper inn resten av aluen.

Og ja, du kan gjerne tørke KNO3 på et varmt gulv, men hvor effektivt det er vet jeg ikke.