View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Les svarene mine på nytt. Jeg bruker også legemidler som eksempel. Under dette går også narkotiske stoffer (som faktisk fortsatt er ulovlige). De testes også ved stikkprøver. Det er ingen høytlønnede leger som tester hver enkelt pille.

Ja, jeg er uenig. Det krever, som Dodecha skriver, gartnere. Er dyrkeforholdene standardisert og kontrollert, er det ikke behov for annet enn stikkprøver, som kan taes av hvem som helst.

Som jeg har poengtert allerede; dette argumentet er spesielt ikke viktig for cannabis, men veldig viktig for andre stoffer. Når det er sagt vil det koste penger å kvalitetssikre, men dette er ikke mye penger, slik du hevder, da det slett ikke trengs mange høytlønnede arbeidstakere for å gjennomføre dette.

Du kommer med en påstand om at det vil bli brukt mye penger på holdningskampanjer for cannabis ved en eventuell legalisering, basert på at det brukes mye penger på holdningskampanjer for et annet produkt (tobakk). Jeg poengterer at det ikke er besparelser av samme skala å hente på å kjøre holdningskampanjer for cannabis. Its that simple. Om staten allikevel hadde valgt å legge masse penger i slike kampanjer ved en eventuell legalisering er vel dette knapt et argument for at statlig cannabissalg er ulønnsomt? Ei heller et direkte argument mot legalisering?

Som både Dodecha og jeg også har påpekt, brukes det alt i dag penger på holdningskampanjer. Kanskje ikke alle begrenser seg kun til cannabis, men det er heller ikke nødvendig. Det handler om generell holdning til rusmidler, og informasjon om disse. Dessuten er det annonseplassen i medier som koster. Å gjøre små endringer i innholdet/budskapet er ikke det som koster.

Det er helt på siden av poenget. Jeg hevder ikke at brorparten av cannabis som omsettes i Norge er produsert innenlands. Jeg påpeker bare at det er lønnsomt å drive cannabisproduksjon i Norge.

Hvorfor skulle det være dyrere å produsere lovlig? Det har jeg enda ikke skjønt.


Du er velkommen til å tilbakevise disse argumentene
Vis hele sitatet...
Skal unngå å gjenta meg selv siden vi begge sikkert har svart på det samme over 4-5 innlegg nå. Men hvorfor det vil være dyrere å produsere lovlig kontra å produsere ulovlig må vel si seg selv? Lønninger,avgifter. Det vil gjelde alle slags salgsprosjekt det. Du kan produsere hva du vil i Norge lovlig og jeg kan gjøre det samme ulovlig og importere det og jeg vil slå deg på pris. Det finst utallig eksempler på at firmaer flagger ut til utlandet, grunnen er som regel den samme. De kan ikke konkurrere med utlandske produkter på det norske markedet grunnet lønn og driftkostnader - Siden Norge er et av de dyreste landene og produsere noe i. Dette gjelder jo selvsagt private bedrifter men og bedrifter som Posten kutter mangen årsverk hvert år for det lønner seg rett og slett ikke. Det her betyr ikke at jeg sier at cannabissalg ikke vil lønne seg, men jeg tror det vil gi en helt annen ren profitt enn hva det virker som dere kanskje tror.

En annen ting jeg ikke skjønner, gitt Norges historie og kultur. Jeg viser dere hva stortinget/staten sin metode for å holde forbruk av alkohol og tobakk lavt er. Høye priser, høye avgifter som de mener fører til lavt bruk. Vi er visst helt i toppen når det gjelder lavt-forbruk av alkohol og tobakk. Det går frem at ca. 50% av brennevin som blir drukket i Norge kommer 'illegalt', dvs, Norge tjener ikke ei krone på det. Og 1/3 av annen alkohol og tobakksvarer kommer 'illegalt'. Hva er det som gjør at dere tror Norge ville valgt en HELT annet fremgangsmåte til cannabis siden det er et rusmiddel? Norge gir blanke f i å konkurrere på pris på de 2 rusmiddlene vi har idag, men nå så ville de snudd på flisa?

Mye av argumentasjonen vil jo fungere i en perfekt/ideel verden, men den lever vi jo helt klart ikke i. Mye av deres argumentasjon vil fungere om man står der med helt blanke ark og ingen historie/ting å se tilbake på. Men om dere sitter og argumenterer for en legalisering/opphev av forbud i -Norge- så må dere nesten se det fra Ola nordmann sitt synspunkt. Det er han som teoretisk skulle stemt over det her. Personen du skal overbevise har fint lite informasjon om cannabis utenom at det er narkotika som ikke fører noe godt med seg. Jeg har drev med narkokriminell fra jeg var ungdom til jeg vokste litt opp, sett innsiden av kriminelle miljøer, fengsler og alt det fører med seg. Ikke at det gjør meg noe mer kvalifisert til å ha en mening, men jeg tror jeg ser på det mer med åpne øyner enn en vanlig nordmann. Både de positive og de negative sidene. Og ingenting av det som blir sagt her gjør at jeg virkelig ser på opphev av forbud som en sjangse vi ikke kan la gå fra oss for det vil føre så mye bra ting med seg. Så jeg kan jo tenke meg til hva naboen ville sagt om han hørte de argumenta, eller fattern, eller han kisen som kommer med posten min hver dag.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva har det med saken å gjøre? Poenget er fremdeles at cannabis er et ugress, teknologien og ekspertisen for å dyrke det finnes allerede: Det er akkurat det samme som man trenger for å dyrke isbergsalat eller tomater, infrastrukturen er allerede her i alle gartneriene i landet.


Dette har vi diskutert siden opprettelsen av dette forumet, tall fra områder som har avkriminalisert cannabis ( kilde ), viser til en lav bruksprevalens. Med andre ord: Man vil få en 'cannabisgenerasjon' som følge av den frie tilgangen til rusmiddelet, men etter denne generasjonen minsker bruken: Flere slutter å bruke det enn antallet som starter å bruke det etter cannabisgenerasjonen.
Ergo er det veldig logisk å konkludere med at forebyggende tiltak ikke trenger mer bevilging enn de allerede får.


Klart det organiserte kriminelle nettverket er ressurssterkt, de tjener jo grovt på varer som selger seg selv, og dette understreker bare hvor viktig det er å prøve å ta fra de så mange inntektskilder som mulig.
Prisen vil vi kunne konkurrere på, men det aller viktigste er kvaliteten, på samme måte som at folk flest kjøper heller polvarer enn smuglersprit.



Det er for å underbygge påstanden min med saklig informasjon og reelle tall. Jeg begynner å bli litt sliten av å komme med god informasjon når du stadig vrir deg bort med ubegrunnede påstander.


Man må fremdeles få stoffet inn til Norge og distribuere gjennom flere ledd, noe som er flere utgifter. Kartellene bestemmer ikke kvaliteten som sendes, det er bøndene selv i de fleste tilfellene. Høyere kvalitet betyr høyere pris som selvfølgelig påvirker sluttprisen for brukerne.
Regnestykket mitt på innenlandsproduksjon på cannabis viser at ulovlig smugling fra utlandet ikke er lønnsomt i forhold.



Jeg vil gjerne se kilder på disse sakene, bevisbyrden er på din side.
Det eksisterer store mørketall rundt narkotikasituasjonen, om du har sett dokumentaren Slanger i paradiset vet du at "krigen mot Narkotika" er en ren utgiftspost med få resultater.
Du kan argumentere så mye du vil at hadde politiet hatt nok ressurser så hadde de kunne ha utarbeidet skikkelige resultater, men vi har ikke nok penger til det, og vi kommer aldri til å få det.
Legalisering er ikke å gi opp, det er å innse at vi kan arbeide med narkotikaproblemet på en annen måte som vil gi bedre resultater enn situasjonen vi er i nå
Vis hele sitatet...
Kan jeg få se noen kilder på de enorme budsjettene som er øremerket til å bekjempe cannabisrøykere?

Vil vi kunne konkurrere på pris? Bare utifra det regnestykket ditt? Ren ønsketenking å tro noe slikt. 0.5l cola blir solgt på rema. Innrekna i utsalgspris er kostnaden å kjøpe fra produsenten, frakten til butikken, stablingen i butikken,lønningen til de i butikken, husleie, strømutgifter, avgiftene staten tar, og sikkert et par andre ting jeg ikke kommer på. Du vil -aldri- overbevise meg om at vi vil kunne konkurrere på pris, og det finst ingen slike tall. Så du skal få holde på ditt mens jeg står på mitt, ingenting du sier vil overbevise meg, og ingenting jeg sier vil overbevise deg. Så frem til noen faktisk gjennomfører en reell utrekning med de reelle tallene så kan vi sitte og gjette til vi blir blå.

Kartellene bestemmer ikke kvaliteten? Du tror de ikke velger å sende høyere type kvalitet til land hvor det er konkurranse fra andre selgere som har en høy kvalitet? Du tror ikke det faktum at de kan få solgt de dårligeste/billigeste varene sine i Norge pga dårlig konkurranse er grunnen til at de sender det hit? Bonden har vel fort ikke 1 ord med i laget om hva type som blir sendt hvor. Du tror ikke de ville mobilisert seg og hevet standarden på cannabis i Norge om staten tilbydde cannabis av topp kvalitet? Ok, nok en plass vi aldri kommer til å bli enige.

Kan ikke si at det er noe viktig poeng for meg at politiet vil klare å oppklare flere saker med høyere budsjett? Kan ikke huske å nevnt det engang, men det blir jo nevnt flittig at politiet skal få mer penger og vil gjøre et 'bedre' arbeid om cannabis ble legalisert. Så akkurat den der skjønte jeg lite av(?)

Du får slå deg løs på google om du vil ha flere kilder, saken som er friskest i mitt minne og den største narkosaken per dags dato i Norge(tror jeg):
http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=47697
2.5 -tonn- hasj og 11kilo heroin. Bakmenn utlevert til Norge for å sone ~18-20års dommer.