View Single Post
True phreak.
Sitat av akad_ad Vis innlegg
Det er mange her som sier at Evulusjon er vitenskap. Det er riktig og ikke riktig. Dette kommer da an på hvordan man definerer "Vitenskap"

"Vitenskap er en metode for fremskaffelse av objektiv kunnskap, samt betegnelsen på kunnskap som er fremskaffet ved hjelp av vitenskapelig metode. For at kunnskap skal regnes som vitenskap, er det et krav at den er etterprøvbar. Det vil si at fagfeller skal ha muligheter for å tilbakevise tidligere forskningsfunn på grunnlag av observasjoner, resonnement eller eksperimenter. Forskning er aktivitet som har til hensikt å skape, etterprøve eller systematisere vitenskapelig kunnskap. - http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap

Hvis dette er en korrekt definisjon betyr det at man må SE (observere) at ting skjer og teste det ut og etterprøve.
Derfor må jeg også si at det er seks stadier av evulusjon og kun det siste punktet faktisk er "vitenskapelig" (om man følger definisjonen.

1. kosmisk evolusjon; dette er teorien om Big Bang - umulig og observere/teste

2. kjemikalsk evolusjon; det er at alle grunnstoffene kom frå helium og hydrogen - umulig og observere/teste

3. stellar og planet evolusjon; det er hvordan alle stjernene og planetene blei skapt - umulig og observere/teste

4. organisk evolusjon; skapelsen av liv fra ikke-liv - umulig og observere/teste

5. makro evolusjon; det er at en art forandrer seg til en ny type art - umulig og observere/teste

6. mikro evolusjon; det er variasjon i artene

- dette kan man teste og observere og ser skjer i dag, simpelten "variasjoner av arter" (Darwin forsket på dette). Det er dermed umulig å "vitenskapelig" bevise at over tid kan/har dyr og mennesker forandret seg i større grad ( til andre dyr eller arter) uansett hvor mange år man legger til. Men man kan jo TRO/antta at det har skjedd.
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv. At den vitenskapelige metoden innebærer at hypotese skal være etterprøvbare stemmer i og for seg.. Vi sier at en hypotese skal være falsifiserbar. Det betyr at den skal være mulig å motbevise. Hypotesen "Gud finnes" er ikke falsifiserbar, fordi det ikke finnes noen bevis for at han ikke gjør det. Hypotesen "Gud finnes ikke", derimot, er falsifiserbar. Et eneste uomtvistelig bevis er alt som skal til. Dessverre for kristendommen står sistnevnte hypotese fortsatt. Se forøvrig hva jeg har uthevet.

1: Big Bang-teorien har sine problemer, den er langt fra perfekt. Men man har tonnevis med observasjoner som støtter opp under den. Den har blitt forsøkt forkastet mange ganger, men den står da fortsatt.

2: Kjemikalsk evolusjon (første gang jeg har hørt det bli kalt for det) står også støtt. Vi VET at fusjon vil skje ved høye nok temperaturer og trykk, og vi vet at denne prosessen er årsaken til at stjerner lyser. At supernovaer forekommer ganske ofte er heller ikke vits i å motsi.

Hvis du er uenig her, må du gjerne komme med en alternativ teori!

3: Hvis du er enig i det jeg har sagt så langt om supernovaer og fusjon, og samtidig tror på tyngdekraften, bør det være mulig å tenke seg frem til hvordan stjerner, og dermed solsystem med planeter og alt det innebærer oppstår. Uansett, denne teorien står også grunnstøtt. I geologien (som er et felt hele min studieretning hviler på) ser vi utallige bevis på at det vi antar om planeters dannelse stemmer. F.eks: Jordens omkrets er en anelse større rundt ekvator enn rundt polene. Hvorfor? Da jorden ble dannet, tok det lang tid før den kjølte seg ned, og svært varme materialer er semiflytende (heretter referert til som plastisk). Den fortsatt plastiske jordkloden spant rundt sin egen akse (som den fortsatt gjør), og sentrifugalkraften førte til at formen på jorden ble en anelse elliptisk. Alle som har lekt med sånne spinneting på en lekeplass vet hva som skjer når man spinner rundt: Man blir dratt vekk fra sentrum.

Logisk sett burde tyngdekraften være mindre ved ekvator enn ved polene, -og det er den. Men ikke så mye mindre som man kan anta utifra beregninger (tyngdekraften minsker med kvadratet av avstanden fra sentrum). Grunnen til dette er at den unge, plastiske jordkloden spant rundt sin egen akse, og alle som kjenner til oppdriftsprinsippet skjønner da at konsentrasjonen av tunge bergarter må bli større rundt ekvator, noe som fører til at massetettheten rundt rotasjonsplanets maksimum er større. Tada, - problemet er forklart.

4: http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis <-- Denne linken forklarer det godt.

5 og 6 er egentlig det samme, og har blitt observert hos bakterier og hos enkelte insektarter, og utover det har vel dette blitt tatt opp mange nok ganger i denne tråden. Det er ikke vits i å uttale seg ytterligere. Hvis du finner et kaninfossil sammen med et Tyrannosaurus Rex-fossil vil teorien falle i grus. Det er faktisk ikke mer som skal til. Jeg oppfordrer deg til å prøve, men vil anta du kommer til kort.

Det er helt åpenbart for meg at du ikke forstår hva vitenskap består i, og hva teorier faktisk er. En teori er "den beste foreløpig løsningen", og er alltid gjenstand for ettersyn og endring. Evolusjon er et faktum, evolusjonsteorien er den beste forklaringen vi har på hvordan evolusjon foregår, og hva som er drivkraften bak prosessen. Universets ekspansjon er et faktum (det observerer vi konstant), Big Bang-teorien er den beste forklaringen vi har på hvordan denne ekspansjonen startet. Tyngdekraften er et faktum, på lik linje med evolusjon og universets ekspansjon, og jeg tviler på at mange vil bestride tyngdekraften. Men her er kicker'n: Vi har ingen tilfredsstillende teori som forklarer tyngdekraften utover standardmodellen (som har sine problemer, for å si det mildt). Det vil si at vi forstår evolusjonsprosessen langt bedre enn tyngdekraften, men likevel ser jeg deg ikke argumentere for at epler av og til faller oppover.

Denne posten ble langt mindre velskrevet enn den kunne vært, men det har vært en lang dag, beklager det.
Sist endret av Orph; 13. januar 2012 kl. 01:10.