View Single Post
Starter med å unnskylde min uvitenhet på forhånd, før jeg faktisk skriver det tenkte spørsmålet.

Kan jeg plukke haugesvis med det jeg tror er fleinsopp, forså ta det med til mattilsynet når de reklamerer med sopp kontroll?

Jeg er ikke en dreven kar når det gjelder rus, og har heller ingen planer om å bli det. Spørsmålet mitt kan kanskje virke veldig sært men det er like fullt genuint.

Jeg forsøkte å få svar fra drevne personer, men ble møtt av latter når jeg stilte spørsmålet på samme måte. Selv har jeg en venn som opplevde nyresvikt grunnet at han og gjengen ble for overmodig hva sopp anngår. Hendelsesforløpet var at de rett og slett forveksla en type sopp med en annen - forskjellen var spiselig / veldig giftig. Mao, den redselen satt seg i kroppen min, fordi faren er høyst reel.

Nå ser jeg at det skal veldig lite til før man forveksler fleinsopp med andre arter, noe som gjør meg livredd. Spesielt med tanke på hvor mange kids på forumet her som tror de plukker fleinsopp og er helt i hundre for å få prøve det. Noen ganger virker det som de nesten plukker på mafå og en god del gir meg inntrykk av å ikke ha god nok respekt for rusmidler, generelt.

Jeg setter pris på initiativet via forumet at folk får hjelp - for det trengs virkelig etter at jeg har sett igjennom en del bilder her. Dette utløser nye spørsmål:

1.) Hadde det ikke vært lurt å sette opp en sticky som kategorisk viser arter som lett kan forveksles med fleinsopp? (Jeg har lett, men finner ingen gode Norske kilder / referanser til noe slik wiki-aktig oppsett)

2.) Hvilke av de artene som er giftige / farlige?

Videre blir jeg forundra over at folk stoler blindt på at de handler fleinsopp eller bytter mot annet godteri. Man kan jo ikke vite 100% sikkert at det er fleinsopp man får når man ikke kjenner / stoler på den personen etc ?

Hvordan takler dere denne uvitenheten? Kanskje det er bare jeg som har for noia og blitt skremt av sopp propaganda opp igjennom årene?

Dette er reele spørsmål, som jeg gjerne vil ha adekvate svar på, fra erfarne personer. Jeg tar alt på nett med en klype salt, ikke minst fra forum selv om mange av dere vet utrolig mye. Det er vanskelig å filtrere all informasjonen på en vitenskapelig og ansvarlig måte istedet for å velge de innleggene man synes passer best.

Derav det første spørsmålet; Kan man plukke fleinsopp, ta det med på soppkontroll, og ta det med hjem dersom det blir identifisert av en sopp-ekspert? (Ja det er ulovlig, men usikker på hvilken hjemmel mattilsynet skulle ha tatt deg på fordi du har plukket feil type)
Sist endret av Louis Fire; 12. januar 2012 kl. 16:49.