View Single Post
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg studerer på høgskolen på avdeling for samf. I forrige seminar snakket foreleseren vår nettopp om hva flere har skrevet her, jeg ser noen har sitert dette med hytter. Det er interessant. Vi nordmenn har en "hytte-trend", der vi absolutt må eie en hytte. Vi snakket og om at vi nordmenn også må elske friluftsliv. Det er så typisk oss, bare for å nevne.

Uansett, i et så velutviklet land som Norge har de fleste det bra. Ingen systemer er feilfrie, og det er menneskelig å gjøre feil i blant. Jeg tror helsesektoren i Norge gjør de de kan for at alle skal ha det mest mulig bra. Feilinformasjon og korrupsjon i større eller mindre grad forekommer i alle system. La oss være glade for denne ordningen. Jeg har aldri vært borti legen, eller hatt noen sykdommer. Men mine foreldre er dessverre uføretrygdet for øyeblikket. Mine foreldre som har god utdanning, og gode jobber, har det problematisk. Selv om dette er dumt, får vi god støtte fra staten innen trygd og legebehandling. Jeg takker Gud for at vi ikke lever i USA, da vi ikke hadde hatt et slikt samf.system som det vi har i gode Norge. Hadde jeg og familien min bodd i USA, hadde vi måtte gått på fattighuset, for å si det mildt.



Kan du vennligst forklare hva du mener med et kapitalistisk system? Eller hvordan du definerer dette kapitalistiske systemet? Eller mener du at det burde bli mindre stat, og mer privat, forklart på en enkel måte?



Hvordan kan du si noe så egoistisk?



Hvordan kan du si noe så egoistisk? Vi betaler SKATT. Alle land betaler skatt. Vi har gode velferdsordninger i landet vårt! Selvfølgelig er det dumt at en liten del snylter på systemet vårt, men skattepengene våre går blant annet til bistand og gode velferdsordninger. Alle bør betale skatt. Tenk viss alle hadde tenkt slik som deg da? Da hadde alt blitt svindyrt, og om du skulle bli syk hadde du blitt automatisk fuck'd up!



Hvilket parti stemmer du på? ( Bare lurer)
Vis hele sitatet...
Så familien din skaper ingen verdier og jobber ikke? Hvis dere jobber, betaler dere skatt, og dere ville betalt tilsvarende mindre skatt, og så kjøpt en sykeforsikring. Ved å velge bort risikoadferd som røyking og rusmidler kunne dere spart merkostnaden det medfører. Hvis dere ikke jobber i det hele tatt, så ville mennesker hjulpet dere helt uten tvang. Det er utrolig hvor medmenneskelig det norske folk er, jeg tror ikke noen her trenger tvang for å hjelpe de som er mindre heldig. Gjør du det? Hvis foreldrene dine ikke ble skattet ihjel kunne de spart opp penger, i tillegg til forsikringer mot uførhet og sykdom. De ville fått akkurat det samme som i dag, men de ville hatt valgmuligheter. I USA skriver legemiddelindustrien lovene, og FDA er sterkt påvirket av den samme industrien. I Norge har vi ikke disse problemene, og dette er problemer ved statlig innblanding, ikke ved kapitalisme. Men dette vet vell du, som samfunnsfagstudent?

Hvis jeg hadde bestemt hadde jeg kuttet staten ned til: politi, militær og rettsvesen. Alt annet kan private ta seg av.

Er det egoistisk å si det ikke finnes fattige i Norge? Da utfordrer jeg deg; finn en nyhetsartikkel om en fattig person i Norge (dvs en som mangler hus, klær og mat). Hvor egoistisk er ikke du som heller vil bruke MINE penger på norske borgere som har hus, mat og klær isteden for på personer som sulter ihjel? Og som sakt, jeg trenger ikke tvang for å gi til de som er mindre heldige enn meg, så smålig er jeg ikke.

Hvordan kan du si noe så egoistisk? Vi betaler SKATT. Alle land betaler skatt. Vi har gode velferdsordninger i landet vårt! Selvfølgelig er det dumt at en liten del snylter på systemet vårt, men skattepengene våre går blant annet til bistand og gode velferdsordninger. Alle bør betale skatt. Tenk viss alle hadde tenkt slik som deg da? Da hadde alt blitt svindyrt, og om du skulle bli syk hadde du blitt automatisk fuck'd up!
Vis hele sitatet...
Er det egoistisk å ville gi pengene til fattige selv? Jeg ville kuttet ut mellomleddet. Ingen land betaler skatt; det gjør innbyggerne. Hvis du mente at alle land har skatt; så tar du feil der og, og jeg argumenterer ikke i mot skatt, men jeg vil senke den kraftig å la innbyggerne selv kjøpe tjenester de trenger. Det er ingen behov for et mellomledd her heller. Bistanden Norge driver med er ikke bra nok, og jeg tror ikke vi trenger et mellomledd for å overføre penger til en valgfri veldedig organisasjon eller rett til fattige; gjør du?

Hvis alle ble som meg? Du mener hardt arbeidene, som gir penger til de fattige, og som ikke trenger tvang for å gjøre det? En som er i stand til å disponere egne midler og å klare seg selv? En som ikke liker å bli umyndiggjort?

Prisene går opp ved konkurranse? Det er en økonomisk prinsipp som ikke er meg bekjent, sist jeg sjekket blir prisene lavere når det er konkurranse. Jeg vil gjerne lese om hvorfor konkurranse øker priser, gjerne gi meg en kilde.

DLF stemmer jeg på.

Sitat av Sqq Vis innlegg
Man ser jo hvordan privatisering av barnehager har gått. Jeg er selv pedagogiskleder med erfaring fra private og offentlig barnehage. Jeg tjener litt mindre i det offentlige, men det er jeg villig til å ofre. Noen ting bør være offentlig.
Vis hele sitatet...
Med makspris har de jo ødelagt mulighetene for et fritt marked. Men jeg er enig, noen ting bør være offentlige, hele tre ting faktisk: politi, militær og rettsvesen. Fjern maksprisen så danker private barnehager fort ut de private.