View Single Post
Sitat av hideout Vis innlegg
Tja, litt usikker på hva du mener jeg tar feil i. Enig i at det siste leddet består av brukere hvor mesteparten er helt vanlige mennesker som ikke er noe kriminell.Det gjelder vel forsåvidt endel flere stoff enn kun cannabis.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du tar feil når du sier at de fleste som dealer cannabis også dealer andre stoffer.

Sitat av hideout Vis innlegg
Men at flertallet av de som selger cannabis gjør det med motiv å kun dekke eget bruk av cannabis er jeg rimelig uenig. Du har nok av de som tar imot la oss si 100g cannabis til ikke altfor reduserte priser så han kan røyke gratis og så selger han resten til vennene sine. Han i mine øyner kan du like godt legge i kategorien sluttbruker, siden han som regel kjøper røyk til sitt eget bruk men får litt større deler av dealeren sin, han som egentlig selger.

Du har tydeligvis erfaring fra kriminelle miljøer selv, og da er det rart mener noe sånt. Cannabis blir sett på som så og si det mest lukrative og 'trygge' du kan holde på med. Alle involverte har god avkastning, helt ned til han som kjøper mindre partier og selger det til brukerne. God profitt, etterspørsel,mer stabile folk,lavest prioritert av politiet(iforhold til andre nark. stoff).
Vis hele sitatet...
Du har rett i at folk tjener penger på det her. Det jeg mener å si er at sluttleddet som regel selger fordi de røyker selv. Det er slik det begynner, og så utvikler det seg derfra. Dette er en utvikling vi hadde sett langt mindre av hvis cannabis var tilgjengelig utenfor den kriminelle sfæren.

Det jeg prøver å få frem er i bunn og grunn at kriminalisering lager kriminelle ut av folk som i utgangspunktet ikke ønsket å være det. Brorparten av de som er involvert i disse miljøene er det pga tilfeldigheter, og fordi de liker å røyke, ikke fordi de er kriminelle av natur. En legalisering vil gi store sosialpolitiske gevinster i forhold til denne gruppen, mener jeg.