View Single Post
[quote=etse;2410018]Det kan du da i dag også med et slikt system? Du må kanskje betale litt mer i avgifter; men du står helt fritt til å velge å spise sjokolade og chips til middag om du ønsker det - ser ikke helt problemet.
Ingen bestemmer over ditt kosthold - og slik ønsker jeg det heller ikke. Vi kan prøve å si og fortelle deg at "du bør heller spise dette", og kanskje ha litt mer avgifter på det som ikke er så sunt (og som dermed gir større kostnader til samfunnet). Men dette blir ganske likt som med sykeforsikring; om du spiser en del usunn mat blir nok sykeforsikringen din dyrere. (og de kommer nok til å be om en helsesjekk for å beregne prisen)
Akkurat som de får hjelpå av nav i dag mener du? For det er virkelig ikke så enkelt. Det er MANGE som ikke får den hjelpen de har krav på allerede i dag. Dette hadde du visst om du hadde kjent til en del personer som akkurat hadde dette behovet. Jeg vet i hvertfall at problemet er stort for folk med psyske lidelser; og blir ikke overrasket om også de med fysiske lidelser sliter der også. Jeg tror akkurat disse menneskene vil bli rammet av å innføre sykeforsikring - de hadde rett og slett ikke fått det de hadde krav på.

[quote=emptychange;2409993]Jeg lever i et samfunn der jeg ikke får lov til å innta de rusmidlene jeg vil, ikke får drive med proffboksing og må betale for propaganda laget av venstresiden.
Vil bare bemerke at du også betaler til propagandaen til høyresiden også, men skal kommentere resten senere.
Det er ikke fordi folk ikke vil betale for deg når du blir avhengig at systemet er slik, men fordi vi ønsker at du ikke skal avhengig til å begynne med. Om du først blir det - så er jeg mer enn villig til å betale for at du skal ha et verdig liv - selv om du gjorde valg jeg mener var dumme. Du skal rett og slett ha lov til å velge feil uten å miste rettighetene til behandling som alle vi andre har.

Jeg sier heller ikke at systemet er perfekt, enkelte ting er feil - men det at LO tar penger fra skatten har jo ingenting med om man vil ha offentlig helsevesen eller ikke. Det blir jo et veldig stort sidepoeng, og har ingenting med den opprinnelige debatten å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg betale mer i avgifter? Det er INGEN grunn til det hvis du fjerner det offentlige helsevesenet. Ingen skal fortelle meg hva jeg skal spise; i hvertfall ikke med mine penger. Hvis jeg vil ha kostholdsråd så betaler jeg noen for det, eller finner noen som gir det gratis. Jeg er ikke interessert i å betale for at Staten skal fortelle meg hvordan jeg skal leve mitt liv; hvis jeg hadde behov for at noen detaljstyrte mitt liv ville jeg lagt meg inn på en institusjon for psykisk syke.

At NAV suger er jo ikke et argument for å tvinge meg til å bruke offentlig helsevesen; prøv igjen. Da gjør vi en av to: a) fikser nav, b) tvinger hele Norge til å bruke et helsevesen, selv om de ikke vil.

Penger blir kastet bort til propaganda; hvis du fikk valget mellom en hamburger og å bli utsatt for anti-røyke reklamen, hva ville du valgt? Jeg er overbevist om at sykehus drevet privat ville funger bedre. Har du eksempler på en bedrift som har monopol som er bedre enn bedrifter der man har konkurranse?