View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Men du kan aldri helt sikkert vite noenting, hvis du ser strengt på det. Likevel er det enkelte ting vi praktisk talt kan si oss helt sikre på. For eksempel at det ikke finnes enhjørninger, at det ikke bor elefanter på Dovrefjell og at du ikke plutselig har fått naborommet smekkfullt av bison. At den kristne/jødiske/islamske guden ikke finnes er det så overveldende mange gode grunner til å tro at jeg har full forståelse for de som "runder av" i dagligtale og sier det er sikre.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at sannsynligheten for guds eksistens er like liten eller mindre enn eksemplene du gav, men forholder meg heller til at jeg tror når det kommer til slike spørsmål.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er til stadighet mange som går bort fra sin religiøse overbevisning etter å ha blitt servert tilstrekkelig mange og gode argumenter for hvorfor det ikke finnes noen grunn til å tro det de tror. Nettsiden til Richard Dawkins Foundation har en liten avdeling viet til en del av brevene de mottar fra mennesker i denne situasjonen: http://richarddawkins.net/letters/converts
Vis hele sitatet...
For da inderlig håpe at trenden øker og flere tar til fornuften. Går utifra at det finnes like mange forskjellige religiøse mennesker som ikke-religiøse og at noen heldigvis er mer rasjonelt anlagt.