View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
Prinsipielt så kan vi ikke være sikre på at alt dette ikke bare er en drøm til en loppe på baksiden av en hund heller, men det betyr ikke at det er meningsløst å diskutere hva vi kan observere, abstrahere og konkludere i dette universet. Eller mener du noe annet? Det betyr heller ikke at det er rasjonelt å tro noe slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg mente bare å kritisere den bastante påstanden om at det ikke finnes noen gud. Personlig tror jeg at det ikke eksisterer noen gud basert på all kunnskap vi innehar idag, men jeg ville bare påpeke at man aldri helt sikkert kan vite. Man burde aldri låse seg fast til en konklusjon da det kan bli vanskelig å løsrive seg fra den når nye oppdagelser blir gjort. Dog burde man forholde seg til det vi vet til enhver tid.

Sitat av Sky Vis innlegg
Bortsett fra dette litt flåsete eksempelet jeg kom med her, så er det ikke meningsløst å reise debatt om hvorvidt Gud eksisterer eller ikke. Når så mange mennesker i verden, faktisk de fleste av oss, tror på en eller annen Gud, når samtlige av disse følgelig utfører irrasjonelle handlinger, til og med grusomme handlinger, på bakgrunn av denne troen, så har vi et stort problem over hele linja. Så ikke kom her og si at det er meningsløst å diskutere hvorvidt en slik entitet eksisterer eller ikke. Når en slik Gud i tillegg direkte strider med det meste vi vet om universet, så er det all grunn til høylytt debatt og kritikk. Det er faktisk en helt nødvendig komponent for å sikre menneskeheten en bedre, og rasjonell, fremtid.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det du skriver her. Men om vi skal være like bastante som religiøse mennesker og si at vi innehar informasjon som tilsier at en gud aldri har eksistert og aldri vil eksistere uten de tilstrekkelige bevisene blir vi like tåpelige som dem. Vi burde heller anse spørsmålet om guds eksistens som uinterresant fram til det forekommer bevis som indikerer noe annet enn det vi vet, som er følgende; gud er like trolig til å eksistere som troll og alver. Om vi sprer denne holdningen så kanskje flere mennesker ville ansett religion som fjollete, om ikke flaut.

At så mange mennesker er religiøse idag er et stort problem ja, men jeg har fått inntrykk av at religion er rotfestet i følelser og uansett hvor mye logikk og fornuft du kaster mot dem vil de ikke ta det til seg. Et eksempel er at religiøse gjerne hevder at "det er så fint å ha noe å lene seg på", altså noe å klamre seg fast til, eller trøste seg på når ting blir vanskelig. Ergo noe følelsesmessig. Å være religiøs er irrasjonelt, og dermed blir det vanskelig å kurere det med rasjonalitet.
Sist endret av Stardust; 6. januar 2012 kl. 22:32.