View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg syns det er selvforsvar.

Hva om alle bare godtar denne type oppførsel? Hva blir verden til da til slutt? Hvis det skal bli en ende på det, må man sette hardt mot hardt. Hadde noen truet meg på livet, og jeg hadde sluppet unna og fått sjansen til å gjengjelde tjenesten, ville jeg gjort det og ikke sagt det til noen.

Den som er med på leiken må tåle steiken som vi sa før. Skal de ta livet av meg får de gjøre det skikkelig eller ta konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg tror du er født 1000 år for sent. Vi lever ikke i middelalderen lenger serru. Med slik øye for øye-mentalitet vil man aldri komme noe videre. Det er usivilert, barbarisk og ja, middelaldersk. Hvis du havner i en situasjon med et annet menneske der det faktisk står om liv og helse, er du selvfølgelig nødt til å forsvare deg til det aller ytterste, kanskje til og med ta livet av noen. Men slik som du tenker, som jeg mener er helt feil, er det fritt frem for alle og enhver å hevne seg, selv etter at risikoen for at noe skal skje deg er over. Idag straffer vi slike på en måte som jeg selv synes er veldig bra, nemlig det prøve å rehabilitere personer som begår kriminelle handlinger, og hjelpe de med de problemene de evt. har, siden ingen person som har det godt i livet ser seg nødt til å rane deg med pistol. En veldig liten andel gjør såklart dette for pengenes skyld, uten å se ut til å ha noen forståelse for andre menneskers følelser, men slike har vi forvaring til.