View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg mener at begge skal tilpasse seg hverandre. Altså et kompromiss. Vi tilpasser oss dems kultur til en viss grad; mens dem tilpasser seg oss. Og med tanke på alt presset av vestlige kulturen gjennom media og markedskreftene ender de nok opp med å tilpasse seg oss; mer enn vi tilpasser oss dem uansett. Vi kan ikke bare sitte og tro at vi skal ta til oss mange asylsøkere; prøve å hjelpe dem og så ikke være noe i imøtekomne til kulturen dems. Verden funker ikke på den måten.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke hevde at vi ikke er imøtekommende ovenfor andre kulturer, snarere tvert i mot. Men det finnes en mellomting. Å nekte barn nisseluer av frykt for å støte minoriteter er en holdning som jeg ikke kan akseptere. At man foreslår å innskrenke ytringsfriheten er også uakseptabelt. Sharia er ikke noe som jeg vil ha her, og ser man mot England og Frankrike, så er det vel de færreste som kunne tenke seg slike tilstander her også. Vi skal være imøtekommende ja, men vi skal ikke endre på ting kun fordi vi ønsker å blidgjøre andre samfunnsgrupper som ikke deler de samme synene.

Sitat av Mith Vis innlegg
Så lenge du ikke sier noe om hva som er dine verdier og din kultur annet enn at det er noe du har arvet fra dine foreldre så tar jeg det forgitt at de ikke akkurat er progressive. Da må du bare akseptere at andre kulturer og ideologier stadig forandrer kulturen og verdiene, på trass av ditt konservative syn, nettopp fordi kulturer og verdier alltid er i endring. Det er ikke snakk om noen kulturer som skal eksistere sammen, det er snakk om en felles kultur.
Det er heller ikke snakk om noen førsterett på verdier, det er snakk om å ta innover seg de forandringene som kommer og ikke kjempe med nebb og klør for å prøve å beholde et glansbilde av gamledager. Det er som sagt umulig.
Vis hele sitatet...
Felles kultur? Ja, det må vi jobbe for. Det er ikke noe som skjer over natta. Men jeg er helt enig, la oss arbeide for en felles kultur, men da basert på norske demokratiske verdier, og uten Sharia og andre særtilbud.

Når det gjelder min kultur og mine verdier, så vil jeg faktisk ikke tro de er så langt borte fra dine egne, selv om du helt tydelig er ekstremt lang ute på venstresiden. Jeg setter alle mennesker like høyt, og jeg tror på demokratiet og på valg- og religionsfrihet. Jeg vil at alle skal kunne velge, og ikke bli nektet å gå med f.eks en nisselue, bare pga. at noen tror at andre kan bli støtt av dette.

Jeg motsetter meg imidlertid holdninger som går ut på at man skal endre på det norske samfunnet for å bedre imøtekomme tilflyttede utlendinger og deres holdninger. Jeg mener også at utlendinger flest ikke har noen problemer med den norske kulturen, men at flere etnisk-norske ikke ser dette, og derfor arbeider for noe som innvandrere flest ikke bryr seg noe særlig om. Problemet ligger hos politikerene og feilopptatte holdninger i det norske samfunn, og ikke hos innvandrerene selv.


Sitat av luni Vis innlegg
Nå har jeg ingen oversikt over nøyaktig hva som er nordmenns gamle skikker (bortsett fra TV-programmet i jula), men blir noen av dem virkelig hindret i statlig regi, og hvordan gjøres i såfall dette? Jeg antar det ikke er snakk om droppingen av skolegudstjenester før jul akkurat.
Vis hele sitatet...
For mitt vedkommende, så er det slike holdninger som vi så i denne nisselue saken som skremmer meg. Ikke det at denne saken i seg selv var så veldig kontroversiell, men det er prinsippet det går på. For hva blir det neste som må vike for at "minoriteter ikke skal føle seg støtt?"


Sitat av Mith Vis innlegg
Som et siste poeng: Et sikkert kjennetegn på et velfungerende demokrati er at flertallet tar hensyn til mindretallet.
Vis hele sitatet...
Man skal ta alle med i betrakning, men man skal selvsagt ikke ta mer hensyn til mindretallet, da de jo er i mindretall! Drar man det for langt, så er det jo til slutt dagens flertall som vil bli en minoritet...
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 13:44.