View Single Post
Sitat av r0bin Vis innlegg
Hehe.. Jeg også skjønner at det er komplett umulig å ha _alt_ i bilen, men det burde jo være mulig å ha idet minste å ha det mest basic'e.
En annen litt artig ting jeg la merke til når jeg bygde hus og hadde rørlegger på besøk, var at han absolutt måtte dra å handle før lunsj på fredager.
Pussig nok er det på samme tid de har gratis pølser på Brødrene Dahl (rørlegger forretning). Jeg nevnte aldri noe på det iogmed jeg hadde fått fastpris fra han. =)



De fleste skjønner vel at prisene også inkluderer både administrasjon og andre utgifter et firma måtte ha.
Problemet mener nå jeg kommer når elektrikkere/rørleggere (de to gruppene er værst) operer som de hadde monopol.
Det finnes ingen andre bransjer(i det minste ytterst, ytterst få) som kan ta over 100% i fortjeneste på varer/tjenester og overleve over tid.

Og jeg trur det kommer av at det er en "forståelse" mellom bedriftseiere om hva de forskjellige tingene skal koste.

Hvis det ikke hadde vært slik hadde det endt opp slik det har gjort med lastebil eiere. De hadde en relativt grei timepris på bilene sine helt til en person fant ut at han kunne leie ut bilen sin billigere enn alle andre konkurenter.
Nå tjener de bare såvidt godt nok til at de ikke kjører på dugnad.
Vis hele sitatet...
Jobber selv som lærling, og vi har alt det basic'e i bilen og vel så det. Men en kan ikke fylle opp en bil med 14 forskjellige lysarmaturer og 10 stk av hver, tilfelle vi får brukt for det.

Vi vet jo som oftest hva vi skal gjøre på en jobb før vi kommer, så vi handler jo med oss det vi trenger. Men det er ofte uforutsette ting en kommer over. Pluselig hadde det sett veldig greit ut med en liten kanalbit her, eller kanskje en boks her eller der.
Ellers så kunne vi gitt faen, spart kunden for et par hundrelapper, så kunne det sett jævlig ut.

Er vel nok av firmaer/montører som ikke planlegger like godt, så er vel nok av folk som må ta 4 turer til grossisten per jobb. Men da vet en jo til neste gang at en bruker et annet firma.

Skal også sies at en jobb tar mye lengre tid totalt sett en hva kunden får med seg. Er alltid litt jobb både før og etterpå. Og om en elektriker jobber 1 time og 10 min tar han heller betalt for 1,5 enn 2 timer(kan vel være folk som gjør det også, men det er ikke "sånn det er".
Skal også nevnes at av alt som du betaler en elektriker er, som for de fleste andre varer og tjenester 25%moms. Og en ytterst lav fortjeneste på materiell.