View Single Post
Sitat av nikons Vis innlegg
Ted Bundy har aldri blitt diagnostisert med schizofreni eller noen annen psykisk lidelse. Det eneste han har blitt diagnostisert med er psykopati, eller antisocial personality disorder, som er en personlighetsforstyrrelse og ikke en psykisk sykdom.
Den skalaen du tenker på der han er 17 av 22, er en skala oppfunnet av Michael Stone, som han bruker i TV-programmet "Most evil".
Det er ikke en vitenskapelig skala. Stone har aldri møtt personene han plasserer på skalaen, han bare plasserer dem etter hva de har gjort. Den sier ingen ting om den psykiske helsen til personene.
Vis hele sitatet...
Øh, tror det stemmer det du sier om "Most Evil", kan hende jeg roter litt her men jeg tror ikke jeg påstod noen sted at Bundy var diagnositert schizofren, bare at FBI's avdeling for atferdsanalyse (profilers er det også noen som kaller dem, tenk Jodie Foster i Nattsvermeren) har et skalasystem basert på høyrisiko-analyser av mentalt forstyrrede fanger. Og tar jeg ikke feil er personlighetsforstyrrelser like mye mentalt forstyrrede personer som schizofrene, faktisk vil jeg driste meg til å påstå at de er sinnslidende. Har forresten aldri sagt at skalaen er basert på personens psykiske helse, men risikoen vedkommendes atferd ansees å være for seg selv eller andre i en profil. Når det kommer til "sykdomsskala" fins det vel en egen eller flere av dem for schizofreni, blant annet for positive symptomer - men det blir OT i denne tråden. Men kan hende du har rett om "Most Evil", har faktisk sett den så kan hende det var der jeg tok skalaen fra, ellers er ikke skala-bruk innen for psykologisk atferdsanalyse noe fenomen jeg vil tilskrive kun en person da. Spør han svenske profileren som var med å utredet ABB, han kan nok svare bedre på det enn meg