View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva mener du? Du deltar jo i en tråd om nettopp å definere "rasisme", også velger du å se totalt bort fra gjeldene definisjon og hvem som sitter på definisjonsmakta og heller støtte deg på uttalelser som bygger opp det synet du allerede har på saken.
Det eneste som hittil er kommet fram er en del brukere som forsøker å forklare sine egne holdinger ved å støtte seg på andre med de samme holdningene, en god gammaldags sirkelrunk.

For å si det slik, hvis du er lei av at folk drar det du kaller "rasisme-kortet" mot deg så er det ikke folk det er noe feil med. Det er ikke du som kan definere hva andre mener er grumsete holdinger/ytringer og det er ikke du som kan definere hva andre mener er rasisme.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at det til syvende og sist er opp til hvert enkelt individ å bedømme hva som er rasisme. Men jeg kan selvsagt hevde at jeg synes alle som kaller meg "hvit" er rasistisk, uten at det bør tillegges noe sympati.

Synes du er litt rask på avtrekkeren når du sier at det er mottageren av rasisme-kortet det er noe feil med. Dette er ingen selvfølge. Isåfall kan dette utnyttes grovt, og på en enkel måte.

Eksempel: Jeg ser at du slipper en hvit mann foran deg i køen, mens en tilfeldig svart mann ikke får komme før deg. Jeg roper "rasist!" Du benekter dette (og med rette, selvsagt) ettersom det kun var en tilfeldig god handling mot en tilfeldig person av tilfeldig rase og etnisitet. Det er meg mot deg. Men hva om jeg har bak meg fem andre som "slenger seg på" og roper rasist med meg? Har jeg da rett i mine anklager? Nei, det har jeg ikke.

Så det er flere momenter enn bare "jeg har flere meningsfeller enn deg"