View Single Post
Tjener du virkelig 400 - 500 tusen kroner i året, etter skatt, som tyveåring?
Ikke at det er umulig, men det finnes ytterst få som gjør det.

Det å få ordre om å gjøre noe du ikke har særlig lyst til er ikke alltid gøy, nei. Du får det gjerne også mer enn en gang iblant, men dette har veldig mye med hvor du ender opp.
Det å få ordre du ikke vil følge, dele rom med noen du ikke nødvendigvis er fan av, stå opp tidlig hver morgen for å gå gjennom den samme (ofte kjedelige), lange dagen, gjør faktisk at mange endres, til det positive. Jeg kunne nevnt mange flere småting man ofte irriterer seg over når man er sammen med folk som man gjerne ikke liker, eller som er annerledes enn den vanlige vennegjengen.
Det å fryse og ha det litt fælt i noen dager (øvelser foreksempel), er heller ikke det kuleste. Det at man ikke er alene om det, og å vite at alle har det likt gjør dog noe med humøret, og man takler det sammen.
Ting som dette kan man ikke gjøre noe med, og det er nettopp det som gjør at mange (i hvert fall meg selv) modnes i førstegangstjenesten. Man tolerer etterhvert ting man irriterer seg over, og lærer seg å se ting fra et litt annet perspektiv, for å takle hverdagen bedre. Brorskapet man opplever ved å dele et 15 kvadratmeter stort rom i nesten et år med 5 andre gutter er unikt. Det er noe man aldri kommer til å oppleve igjen, og minnene man sitter igjen med er verdt et år som statlig eid. Ikke minst sitter man igjen med venner og bekjente langs hele Norges vidstrakte land. Folk man kan holde kontakten med, eller låne en sengeplass om man er på et ærend i nærheten av noen man ble godt kjent med. Kunne skrevet mye mer dette, men jeg har skrevet altfor mye allerede.
Samhold, samarbeid, optimisme og fellesskap er ting man opplever i førstegangstjenesten, og mye av det kan man lære ting av, som er nyttig å ta med seg som bagasje videre i livet.

Angående det økonomiske, føler jeg mange misforstår litt. Man får riktignok bare 154 kroner om dagen, i tillegg til i underkant av 30.000 i dimisjonsgodtgjørelse (som vanlig menig). Det mange ikke tenker på er at strøm, tv, sengeplass, mat, internett og det meste man betaler for i det sivile liv er gratis når man tjenestegjør. Maten man får er mye bedre og sunnere enn den jeg lagde til meg selv i hvert fall. Forsvaret betaler til og med leien din! Det eneste man bruker penger på, er velferd og hygieneartikler til seg selv. Man har råd til å snuse eller røyke en pakke om dagen, og fortsatt ha et par tusen igjen til bytur i helgene om man er litt fornuftig.
Glem heller ikke at man kan ta kurs, fag og sertifikater i tjenestetiden som er verdt opptil flere hundre tusen.

Det ble et langt innlegg, altfor langt, men jeg føler mange har feil inntrykk av militæret og hater det uten å i det hele tatt vite hva det dreier seg om, eller hvilke muligheter man har.
Vær litt oppegående og tenk litt frem i tid, så får du ofte mer utav et år i Forsvaret enn du ville gjort som sivilist.