View Single Post
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg tror ikke at prostitusjon er noe man tyr til uten å ha prøvd de aller fleste utveier først.
Dermed blir også dette en form for tvang.
Man føler seg tvunget til å selge kroppen sin til fremmede menn for å holde liv i familien.

Og her er det ikke alltid snakk om vanlig rosenrød "love making" for å si det slik.
Så igjen kan man tvinges til å få sin frie vilje- og prinsippene sine pisset på, bokstavlig talt, fordi det ikke er noen annen utvei for å få mat på bordet.
Vis hele sitatet...
Men gjelder ikke dette stort sett (bunnen av) arbeiderklassen i alle utviklingsland? Selvsagt risikerer man ikke å bli pisset i trynet av en 70 år gammal tysker med HIV i en tekstilfabrikk, men vi er fortsatt bare noen knappe århundrer fra at vi sendte barna på 12-timersskift til den lokale fabrikken/gruven av nettopp samme årsak: Få mat på bordet!

Om den siste påstanden din er korrekt er jo tross alt alternativet å ikke få mat på bordet. Å snakke om "fri vilje" når det kommer til jobbsituasjon blir like håpløst her som om man f.eks snakker om Indiske gjeste(slave)-arbeidere i midtøsten. Er bare en liten promille på kloden som ikke indirekte er tvungen inn i arbeidsforhold vi ALDRI ville akseptert for oss selv.

Jeg er også nysgjerrig på hvordan prostitusjon egentlig stiller seg ifht alternativene for personene det faktisk gjelder. For oss i Norge er frihet og det å være herre over sin egen seksualitet viktigere enn det å kunne oppgradere bilen sin eller kjøpe et større hus. For en thaijente vokst opp på bygden er det viktigste å få tak i penger for å holde både seg og sine i live. Jeg tror at mange av de faktorene som får oss til å anse prostitusjon som en av de verste skjebnene man kan ha i stor grad er påvirket av verdier vi dyrker i Vesten, verdier som blir helt underordnet for de i langt vanskeligere situasjoner.


Jeg prøver å tenke slik: Om du kommer til verden med viten om hvordan den fungerer, men totalt blottet for verdier relatert til sosialøkonomiske forhold. Vurder så helt objektivt disse alternativene

1): 2-5timer arbeidsdag(?) innenfor uteliv/turist-bransjen. Du står relativt fritt til å disponere arbeidstiden din. Man må gjennomføre noen samleier daglig med tilfeldige personer, og disse vil behandle deg veldig forskjellig. Man utsettes for en overhengende fare for HIV/aids samt andre kjønnssykdommer, og du vil med jevne mellomrom bli utsatt for vold. Inntekten er forøvrig mange hundre prosent høyere enn alternative yrker, og "jackpoten" er om en turist faktisk blir forelsket i deg. Du er med andre ord med i lotteriet om en billett ut av dritet.

2): 10-14 timers arbeidsdag innenfor utvinning eller bearbeiding av råvarer. Elendige arbeidsforhold og arbeidet består av å utføre en oppgave ikke vanskeligere enn at en 10åring klarer det. Det er tilnærmet ingen muligheter for en bedring av situasjonen i løpet av livsløpet. Du vil ikke tjene nok til å kunne kjøpe medisiner til familien din, og skulle du trenge selv har du kanskje ikke råd til det heller.

Selv er jeg ikke et sekund i tvil her. Om du erstatter alternativ to med å bli født inn i en fattig Kongsbergs-familie på 1800-tallet med et tyve år langt liv i gruvene foran deg, ja da blir det enda lettere å velge alternativ 1.

Men så igjen, jeg vet heller ingenting om hva et liv i prostitusjon faktisk innebærer utover det helt åpenbare. Uten å vite noe konkret om hvordan den mentale tilstanden til de prostituerte påvirkes over tid er det helt umulig å si noe endelig. Tilpasser de seg kanskje? Eller kanskje det ofte bare blir verre med tiden?
Sist endret av Tøffetom; 25. november 2011 kl. 16:35.