View Single Post
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Jeg tror mye ligger i at lærere ikke har fått noe opplæring i bruk av smartboard. De blir bare kjøpt inn uten at lærerne vet hvordan de kan bruke dem.
Ohmusic: I hvilke fag og hvordan bruker du smartboard? Hva er det som gjør smartboard mer egnet enn en prosjektor?

Her er også en link til naturfagsenteret hvor de har sett på bruk av smartboard i undervisningen:
http://www.naturfagsenteret.no/binfi...d.php?did=6968

Selv har jeg bare brukt det så vidt på barneskolen når vi hadde om klokka, da ble det en motivasjonsfaktor og om å gjøre å komme fram å svare.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker den ofte i matematikk, samfunnsfag og naturfag, men også i andre fag. I matematikk er jo det foreksempel veldig enkelt å bruke tusjene som følger med for å tegne, klippe ut og flytte rundt ting på tavlen. Blir som å bruke konkreter i fellesskap. (Dette er tidlig på barneskolen selvfølgelig) I tillegg til dette finnes jo det utrolig mange "matte-spill" som passer fint til smartboard-bruk.

Kan nevne kort noen av tingene som jeg har brukt den til:
Lage tegnefilm (med lydspor), lære klokken, spille matte-spill, lage tankekart (Mindomo, der elever har tilgang på et "interaktiv" tankekart som vises på tavlen. På den måten får alle være med på å lage et felles tankekart, men jeg har likevel full kontroll), powerpoint presentasjoner, musikkoppgaver, matteoppgaver som krever sortering (stigende rekkefølge, synkende, finne median, etc), engelsk gloser (sette rette ord sammen, sette ord til bilder) +++++

Jeg kunne fortsatt lenge, men du skjønner poenget. Det er ufattelig mye man kan gjøre om man bare bruker fantasien litt. Det finnes jo også mange nettsider hvor man kan få tips til gode undervisningsopplegg både med og uten smartboard.