View Single Post
Jeg har det i klasserommet mitt og bruker det hele tiden. Hvorvidt det er bedre enn en vanlig tavle kan nok diskuteres, men særlig i noen tilfeller er det genialt:
1) Hvis man skal ha den samme undervisninge for to klasser. Man kan jo lagre det man har skrevet og resirkulere det neste time.
2) Matte med unge elever. Det er nesten magisk hvor gøy kombinatorikk kan gjøres bare elevene selv får lov til å flytte rundt på figurer på tavla.
3) Det finnes en relativt stor database av figurer, animasjoner ferdig lagde opplegg som jeg har brukt et par ganger. Ganske fin å kunne dra opp en stor gradskive, passer eller rutenett på tavlen.

Et av de store problemene med slike tavler er at det krever endel å sette seg inn i. Ikke at tavlen er vanskelig teknisk for oss som har vokst opp med data, men hvis man skal klare å utnytte det fulle potesiale den har krever det en del.
Tavlen min er skrudd opp MIDT over den tradisjonelle tavlen i klasserommet. En skikkelig elendig løsning, men det har i alle fall tvunget meg til å ta den i bruk. Alt i alt er jeg relativt fornøyd med SmartBoard, men et nødvendig verktøy er det definintivt ikke!