View Single Post
Sitat av Remien Vis innlegg
Ja det er valgfritt for kvinner. Men de skal ikke "forvente" å bli beordret til å kle seg naken og bade med gutter fordi de selv har valgt å avtjene førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Om det er det som forventes av førstegangspliktige, skal alle gjennomføre det uavhengig av kjønn. Det kan være like traumatisk for en gutt som for en jente. Dette har ikke noe med kjønn å gjøre, men med individuelle intimgrenser, og det er ikke noe forsvaret skal tilrettelegge for i utstrakt grad.

Sitat av etse Vis innlegg
Er ikke som om man får utlevert en liste over ting du skal være med på når du kommer i forsvaret hvor det står nevnt at du f.eks. må bade naken sammen med andre menn i troppen din, og dermed så har man aktivt sagt ja til dette. Dette er altså en situasjon man ikke er forberedt og klar over når man melder seg til tjeneste.
Vis hele sitatet...
Poenget er at førstegangstjenesten er en pakkeløsning. Den kan ikke syes sammen til individuelle opplegg for enhver med avvikende grenser fra det store flertallet. Enten må det være obligatorisk, eller valgfritt for alle.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Når hun meldte seg opp for førstegangstjeneste så tenkte ikke hun på at man ville bli tvunget(psykologisk) til å bade naken med 30 andre menn, hvem i helvete forventer sånt under førstegangstjeneste, mann eller kvinne?
Vis hele sitatet...
Det kan godt være dette er en helt unødvendig øvelse, det må jeg egentlig innrømme jeg ikke har noen forutsetninger for å vurdere. Mitt hovedankepunkt er imidlertid at dette er et kjønnsuavhengig-spørsmål. Det kan være like ubehagelig for menn å kle seg av foran menn som for kvinner å kle seg av foran menn.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei, applauderer forslaget, båser er no dritt. Du kan bare ikke forvente at folk skal plutselig fjerne alle de kulturelle påvirkningene de har fått brent inn i løpet av livet, selv om du klarer det.
Vis hele sitatet...
Jeg forventer det ikke. Jeg forventer at forsvaret som institusjon overser slike gammeldagse idéer og utformer kjønnsnøytrale regelverk og rutiner.

Sitat av SecondLife Vis innlegg
I forsvare finnes det ikke kjønn, bare soldater? eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Svært godt sagt. KP fra meg!