View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Klart det har skadevirkninger. Grunnlaget for å legalisere er ikke at det er ufarlig. Ei heller at det er mindre farlig enn noe annet (alkohol, for eksempel). Grunnlaget for å legalisere er:
-Forbudet forhindrer ikke bruk og tilgjengelighet / Legalisering gir bedre kontroll på bruk og tilgjengelighet
-Forbudet gir store inntekter til kriminelle / Legalisering kutter denne inntektstrømmen og gir staten mulighet til å kreve skatt av cannabisomsetningen
-Forbudet kriminaliserer en relativt stor del av befolkningen, som ikke driver med annen kriminalitet / Legalisering gjør at disse ikke blir kriminalisert og ikke trenger å komme i kontakt med kriminelle miljøer
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er gode og riktige argumenter du kommer med. Poenget med min post er at disse argumentene blir skyggelagt av motagrumentet; cannabis har skadevirkninger. Skadevirkningene er fysiske og psykiske, men de største er vel de sosiale.

Rusmidler medfører seg enkelte store misbrukere, og som sådan virker destruktivt på enkelte individer. Jeg tror at en legalisering av cannabis vil medføre seg flere brukere og flere misbrukere, og da vil man etterhvert måtte punge ut flere ressurser på disse.