View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det finnes mange eksempler på at enkeltpersoner har endret syn på saken i løpet av diskusjoner her på freak.no. At alle skal komme til en felles enighet er vel imidlertid noe usannsynlig (for ikke å si fullstendig utelukket)
Vis hele sitatet...
Jeg har tildels endret mitt syn på legaliseringen av cannabis etter diskusjoner her på freak, så dette kan jeg signere. Det er ikke noen som har fått meg til å endre synet mitt, men etter gode argumenter som røtter i en god kilde- må jeg si at jeg ikke er såpass imot en legalisering som jeg engang var.

Spesielt vil jeg dra inn diskusjonene som omhandler alkohol vs. cannabis. Selv om jeg aldri selv har prøvd illegale rusmidler, ser jeg jo selv skadevirkningene av alkohol både fordi jeg selv har vært fyllesyk og jeg har vært på byen etter kl.00:00 i de største byene i Norge.

Når dette er sagt, tror jeg trådstarter dårlig formulert er inne på noe. For selv om kanskje cannabis ikke er så farlig, ja til og med kanskje mindre farlig enn alkohol, tror jeg aldri det kommer til å bli legalisert i Norge i dag. Hvorfor? Fordi cannabis har skadevirkninger. Og så lenge et rusmiddel har skadevirkninger, vil det aldri bli legalisert i moderne tid. Samtidig er rus desverre slik at med de positive effektene de medbringer seg, medbringer de også negative ringeffekter. Dette ser vi på alkohol. Enkelte mennesker som søker rus i tunge perioder, skaper seg en virkelighet med rus og et liv uten noe konstruktivt. Personer isolerer seg fra samfunnet og medbringer ingen nytte, og blir derimot en belastning for andre, både venner, familie og samfunnet forøvrig.

Jeg har sagt det tidligere, og jeg sier det igjen. Jeg tror vi i Norge er nærmere en fullstendig\delvis(vinmonopol) avskriving av alkoholen enn vi er en legalisering\nedkriminalisering av cannabis eller andre rusmidler. Vi går også stadig nærmere en avskriving av tobakk. Slik er det å bo i Norge, desverre vil mange si, men jeg velger å tro at i det store og hele tjener samfunnet Norge på dette, selv om det går utover min frihet til å gjøre selvstendige valg.