View Single Post
Sitat av petterdass Vis innlegg
Som sagt, det jeg sa var satt på spissen, men media gjør uten tvil at mange ikke lærer seg å tenke kritisk. Den teknologiske utviklingen blandet med folkets avhengighet av internett og media gjør at mange svelger det de leser, uten å tenke seg om i det hele tatt.
Jeg mener på ingen måte at det hele er en stor konspirasjon, men jeg vet at det ligger ofte mer bak kulissene enn folk flest tror og leser i media.

Den fjerde statsmakt skriver ting slik de får høre det, som regel uten å omformulere eller sette spørsmål ved svarene de får. Deres jobb er å samle inn så mye info som mulig, til tider propaganda, for å fikse lesere, og ingenting annet.

Jeg ser at skrivemåten min får meg til å virke som en tullete konspirasjonsteoretiker, men poenget mitt er at det veldig ofte ligger mer til saken enn det man leser, og at det finnes sider av saken som media ikke nevner.
Vis hele sitatet...
Er det media sin feil at vi ikke er kildekritiske da? Burde ikke det være skoleverkets jobb å utdanne folket? Sensasjonalistisk massemedia er kanskje problematisk, men problemet kan vel ikke ligge hos bransjen, de fyller tross alt bare ut et hull i markedet. Det finnes også mer konkrete problemer som bruk av anonyme kilder, men om du leser Vær Varsom-plakaten, som vidt meg bekjent til en stor grad blir fulgt, så tror jeg du vil være enig i at media slettes ikke er ukritiske, som sagt før er det tvert imot.

Teknologi som Internett vil jeg argumentere for har hatt den eksakt motsatte effekten av å gjøre oss mindre kildekritiske. Med wikipedia og diverse søkemotorer er det nå lettere enn noensinne å drive kildekritikk.

Om du mener Vær Varsom-plakaten ikke blir fulgt så trenger jeg gode kilder altså.
Sist endret av Kithshok; 16. november 2011 kl. 18:26.