View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå tar jeg deg litt bokstavelig, å møtes midt på veien vil jo da mene en "delvis" legalisering eller strengt regulert legalisering.

Det er veldig sjeldent diskusjonen kommer så langt som å ta opp hvilken modell vi skal ta i bruk om det i det hele tatt skulle blitt legalisert.
Selv er jeg for en svært regulert modell der produksjon skjer fra bønder som må igjennom en søknadsprosess/godkjenning fra staten, iom at alkoholproduksjon er privatisert ser jeg ingen problemer med å la private aktører produsere cannabis heller.
Nye arbeidsplasser skapes og kanskje etterhvert skapes et connoisseur miljø der det settes pris på smak, lukt ovenfor ruseffekten, kvalitet over kvantitet med andre ord.
Produktet må klassifiseres ut i fra styrke og THC/CBD ratio.
Salg skjer fra godkjente utsalgsteder, evt at vinmonopolet utvider sitt sortiment og ekspertise til å omfatte cannabis også.
Om det skal tillates å serveres ute i såkallte coffeshops er jeg ikke sikker på enda, det kan bli en smule provoserende, og det kan hende at slike steder bør introduseres senere. Folk flest får altså en tilvenningsfase der cannabis bare er tilgjengelig via vinmonopolet (evt egne statsregulerte utssalgsteder) og kun kan nytes i det private hjem. Samme regler som alkohol her: skal ikke nytes i offentlighet, man skal ikke være synlig beruset i offentlighet, det skal være grenser på hvor mye man har lov til å være i besittelse av og langing til mindreårige skal ikke aksepteres (forenklet forelegg på alle punkter).
Den strenge reguleringen skal fremme et syn om ansvarlig bruk av rusmidler, vi skal med andre ord minimalisere fjortisstonerkulturen og heve standarden. Folk skal få et mer voksent syn rundt cannabis bruk, her kommer connoisseur miljøet inn: Cannabissmakekurs o.l.
Samtidig skal det fokuseres på rusomsorg, det vil alltid være noen som faller utenfor, det ligger i menneskelig natur desverre.
Penger spart på politiet og inntektene som kommer fra avgiftene burde gi et fint innskudd i statsbudsjettet, som igjen burde gå til rusomsorgen.

Hovepoengene mine er:
* Bønder får mulighet til å være bærekraftig uten subsidier som de har vært totalt avhengige av.
* Nye stillinger i form av ekspertise hos statlige utsalgssteder.
* Et mer voksent syn, minimalisering av destruktiv fjortisstonerkultur som preger cannabiskulturen (sett fra utenforståendes øyne)
* Staten tjener via avgifter
* Organisert kriminalitet mister et stort marked.
* Overskudd burde kunne gi et ekstra innskudd til rusomsorgen.