View Single Post
La folk gjøre jobben sin

Lærere må få lov til å undervise, og ikke bruke tid på piss. Det eneste som betyr noe for hvor gode resultater man får, er hvor flink man er sammen med elevene. Alt annet er bullshit. Planlegging, møter og rapportering har bare verdi om det positivt påvirker tiden man har med elevene. Å styre en klasse tar mye krefter og energi, så vi må slutte å mjaue om at lærerene har for mye fri. De trenger det. Folk blir som regel lærere fordi de brenner for det. De må få lov til å gjøre en god jobb!

Datamaskiner og annet piss i skolen må ikke tvinges inn ovenfra. Det finnes ingenting mer destruktivt enn å tvinge nye hjelpemiddel og metoder på lærere som ikke er klar for det. Det må være greit at noen holder seg til de trygge løsningene. Det finnes mange veldig gode tradisjonelle lærere, akkurat som det finnes mange veldig gode nyskapende lærere. Det må være takhøyde for begge.

Rektorer må få lov til å kvitte seg med lærere som har mistet gløden.


Folkene i veivesenet må få lov til å tette hull i veien uten å fylle ut en søknad som vurderes før den sendes til riktig avdeling. Som det er nå, så får de ikke lov til å gjøre noe som helst, selv om de står der med utstyret fordi de fikset noe like ved, uten å ha skaffet seg tillatelsene først. Vi må stole på at arbeiderene i Norge ønsker å gjøre en god jobb.

NAV? Samme skiten. Ingen i de lokale kontorene får lov til å ta beslutninger, så alt av papirer sendes inn til et sentral register. De tar beslutningene uten å ha møtt personene, og du mister dermed alt slingringsmonn. Dette er helt krise. Dette dreier seg ikke om personlig inkompetanse, men et ytterst tilbaketående system. Vi må stole på at de lokalt ansatte faktisk ønsker og forsøker å få folk i jobb igjen.

Internfaktureringen som foregår på sykehusene i Norge, i NRK og alt annet av halv-offentlige institusjoner må også bort fort som fanden. "Her er pengene, gjør en så god jobb som mulig" burde være standarden. Å ha byråkrater til å vurdere, sette pris på diverse operasjoner og gi ut penger for liggedøgn er så ytterst tilbakestående at jeg har ikke ord. Sykepleiere og leger er generelt ekstremt opptatt av å gjøre en god jobb og helbrede folk. Vi må for guds skyld la dem få lov!

Innvandringspolitikk

Vi må være mer kyniske.

Er du ulovlig innvandrer og skaffer deg jobb, utgir bok og er generelt brukelig er du velkommen.

Selger du narkotika langs akerselva er du ikke. Jeg driter litt i hva som skjer i hjemlandet ditt. Deler av Somalia er ganske ok om dagen, og det er mye billigere å gi folk en engangsum så de kan starte liv der nede enn det er å holde dem her.

Narkotika

Jeg liker selv grass, men har sett for mange 15-åringer som misbruker det (i skarp kontrast til de over 20 som for det meste er brukere). Jeg tror vi desverre bør fortsette med rimelig samme politikken.

Skattenivået og alt annet

Skattenivået er greit. For det meste så fungerer Norge veldig bra (ihvertfall i forhold til andre land), så det er mer snakk om justeringer om hvordan vi skal gjøre ting enn noe annet.
Sist endret av DumDiDum; 14. november 2011 kl. 11:30.