View Single Post
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
1: AKKURATT som hunder blir pelsdyr avlet opp for å få dyrene mer rolig og tamme (som kjæledyr). det er idiotisk å være i mot pelsdyr og samtidig ha et positiv syn på det å ha hund, som er avlet på også. Se på chiuaua(?) grunnen til at de er "sinte" er fordi knoklene gnisser intil hverandre og de får smerter, som er et resultat av over-avl
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull. Man reagerer ikke mot pelsdyroppdrett fordi dyrene blir avlet på. Man reagerer fordi de lever forferdelige liv med enorme lidelser kun for å bli pynteartikler. At chihuahuaer er sinte fordi "knoklene gnisser inntil hverandre" er det reneste nonsens. Grunnen til at man ofte ser gneldrete chihuahuaer er fordi de som regel er energiske og dominante hunder som svært ofte får altfor lite mosjon, struktur og lederskap fra eierne sine. Kilden din støtter forresten ikke det du sier om chihuahuaen, og det er veldig vanskelig å forstå hva slags diagnose du sikter til med "knokler som gnisser inntil hverandre". Det eneste jeg kan forstå er at du sikter til HD (hofteleddsdysplasi), AD (albueleddsdysplasi) eller gikt, men chihuahuaen er ikke spesielt utsatt for noe av dette. Det kan jo også være at du sikter til patellaluksasjon (ustabile kneskåler), men dette har jo ingenting med "knokler som gnisser inntil hverandre" å gjøre.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
2: dyrene spsier MYE med restdeler etter fiskeindustrien (fiskehode etc) OG de resterende delene av pelsdyret blir til hundefor
Vis hele sitatet...
Hva de spiser er totalt irrelevant for hvorvidt de lever et liv i enorm lidelse eller ikke. Jeg vil også se en kilde på at pelsdyr som mink og rev ender som hundefor. Jeg har studert innholdsfortegnelsen på de aller fleste hundefor som selges her tillands, og aldri sett et eneste ord om at de inneholder pelsdyr. Jeg finner heller ikke noe som støtter påstanden din etter et par raske google-søk, så jeg tar den som det reneste oppspinn før du kan komme med en troverdig kilde. Det forsvarer i alle tilfeller ikke lidelsen dyrene lever under mens de er i live.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
3: Pelsdyrindustrien er en "ung" industri og avling av dyrene pågår fortsatt, en gang i fremtiden vil disse dyrene være roligere (avl er ikke det samme som genmanipulering) og Norge er et ledende land innen denne industrien og har noen av de best ordningene for dyrene
Vis hele sitatet...
Pelsdyroppdrett har foregått i Norge siden starten på 1900-tallet, så å si at industrien er ung er enten et resultat av elendig research eller et forsøk på lureri. Den russiske biologen Dmitry Belyaev startet et forsøk i Sibir på femtitallet for å avle frem tamme rever. Allerede etter fjerde generasjon begynte en betydelig andel av revene å utvise tam atferd, men dette ser ut til å være uløselig knyttet opp mot en del andre trekk som slappere ører og flekkete pels. Sistnevnte går dårlig overens med pelsproduksjon, og er derfor uønsket av oppdretterne. Dessuten, om dyrene skulle blitt tammere så rettferdiggjør ikke det at de må leve hele sitt liv innesperret i små nettingbur – mange med store og kroniske sårskader.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
4: Mediene setter pelsbondene i et dårlig lys, hvor f.eks lederen i norsk (http://www.nettavisen.no/nyheter/article3025858.ece) hadde 13 av 13 000 dyr skader, altså 1 promille - som er ingenting. Og man skal ikke gre alle bønder over en kam, noah som hadde aksjonen skremmer dyrene når de bryter seg inn og går rundt og tar bilder.
Vis hele sitatet...
Dette er en fordreining av sannheten. Artikkelen du linker til sier helt tydelig: "Vi fant 13 mink med gamle sår. Vi fant noen mink med nye sår. Vi fant to døde mink i burene, sier seksjonssjef for Mattilsynet i Midt-Rogaland, Ole Aamodt, til NRK." Dette var i tillegg funn gjort av Mattilsynet etter avsløringene fra dyrevernerne, og etter at denne oppdretteren hadde lovet dyrt og hellig at det skulle ryddes opp. Det er altså meget god grunn til å tro at forholdene hadde vært vesentlig verre hvis Mattilsynet hadde kommet uanmeldt uten at oppdretteren hadde fått mulighet til å rydde opp på forhånd. I tillegg, hvis oppdretteren ikke kan forventes å ha mindre enn 13 mink med gamle skader, ytterligere mink med nye sår og to døde mink sammen med andre levende dyr, så er det tydelig at han ikke klarer å håndtere den store mengden dyr han har.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
5: Det er HELT normalt at dyr skader og spiser på hverandre. Dette skjer i naturen også, min bestefar var vitne til at en minkmor hadde 3 barn, det ene barnet var lite og "svakt" så de andre i familien, spiste opp broren sin. Og selvfølgelig vil dyr spise hverandre i naturen! disse dyrene er rovdyr(som hunder var) og nei, alt er ikke som i Disney filmene, en bjørn leker ikke eller passer på mennesker (mowgli) '
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt normalt at dyr gnager på hverandre og seg selv på den måten, selv om din bestefar har sett en svak mink bli middag for sin egen familie en gang. At noe skjer i naturen er dessuten ikke et godt argument for at vi bør handle på samme måte, ettersom vi vet bedre enn dyrene. Og at rovdyr spiser andre dyr har ingenting med saken å gjøre, og den typen forsøk på latterliggjøring som du avslutter med her kommer du ingen vei med.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Hvis du i det hele tatt gidder å lese litt om rovdyr og dyrs oppførsel i natur og om avl så innser du at pelsdyrfarmene ikke er så ille....
Vis hele sitatet...
Jeg har blant annet evolusjonsbiologi og dyreatferd (etologi) som hobby, så jeg kan nok om saken til å se at argumentene dine om atferd og avl er rett frem feilaktige.
Sist endret av Provo; 13. november 2011 kl. 12:07.