Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg har ikke pH meter eller pH strips, bor ganske avsides, men skal se om jeg får kommet meg til byen og handlet div ting jeg trenger, f.eks ny potte, jord osv.

Men de brune flekkene, kommer de til å gå vekk og bli grønne igjen? Eller "er skaden gjort"?

Næringen jeg bruker nå er Advanced Hydroponics of Holland, bloom.
Nitrogen 0%, phosphate 5%, potasium 3,5
%
Jeg har rota litt med dosering tidligere tror jeg, så overdosering er ikke umulig tror jeg.

Nå bruker jeg:
160ml per 100 liter (står det på flasken), i 10 liters bøtte blir det 16 ml, så har jeg delt det på 2 igjen siden det er i jord (står på flaska at jeg burde bruke halvparten i jord), så 8 ml i en 10 liters bøtte med vann som jeg senere har fordelt utover i 1,5liters flasker. høres dette bra ut?

Men Mn er det jern? Og hvilke andre næringstoffer ser det ut til at jeg har for lite/mye av?
Skal prøve å få kommet meg til byen ASAP å få kjøpt ph-strips eller måler, ny jord og potte (plastdunk?)

Nå står den i en 15 liters bøtte. Men burde jeg prøve å flushe (2x pottevolum med vann?) nå, og så begynne å dosere som nevnt ovenfor igjen etter det?
Vis hele sitatet...
Mn er ikke jern, langt i fra. Det er et metall, men der stopper likheten. http://no.wikipedia.org/wiki/Mangan
Nå er det forskjellige meninger om planten din her. Jeg holder med Zarathustra og mener dette er mangelsykdommer. Dette kan fikses ved å kjøre en stooor jævla potte; da trenger du ikke tilsette mer næring i det hele tatt. Regner med at alle sykdomstegn du ser nå kommer til å bedres svært fort om du gir den mer plass. Du trenger ikke flushe, fòre eller noe som helst. Bare gi den mer jord.
Om du ikke har tilgang på det så er det bare å fòre planten din. Gjerne ta en flush først for å balansere pH, just in case. og så kjøre på med næring.

Jeg mener at du har mangelsykdommer siden du ikke bruker stor nok potte i forhold til plantestørrelse. 15liters potte på en plante som nå er 120cm. Det er ikke riktig. 15-liters potter er passe til korte og små planter. Store beist som din trenger masse jord og masse næring. Noe den rett og slett ikke har fått.