Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av moret Vis innlegg
Jaha? Og hvorfor tror du dette er overgjødsling?

Jeg mener dette antagelig er Mn-mangel, eventulet pH-problemer. Dette grunnet at det ikke ser ut til at det kun er de eldre bladene som har problemer; toppskuddet ser relativt friskt ut. Flekkene og fargen på de angrepne bladene stemmer også bra overens med Mn-mangel.
Det kan og være pHfeil, det er værre å fastslå men har lignende symptomer.
Hva er pH? Og hvilken gjødsel bruker du?
Det første jeg ville gjort er å sjekke pH, og gi den en større potte, mye større. Du kan sikkert doble pottestørrelsen om du har plass til det.
Om, pH'en er normal så får du kjøpt Mn-piller på apoteket du kan fòre den med. Bare løs et par opp i vann og gi det til planten.

Om timeren din er ute av funksjon så kan du bare sette 12/12 timer på planten så går den sikkert inn i blomst snart; det tar gjerne en uke til to før du ser at den virkelig er i blomstringsfasen. Den kommer også til å vokse mye mer, håper du har god plass.

Edit: Zarathustra = ninja, med bedre tricks
Vis hele sitatet...
Misforstå meg riktig moret! Ref: "Hvis de andre inngangsverdiene(temperatur, fuktighet, luftsirkulasjon, oksygen og PH) er noenlunde riktige...skyldes de symtomene du nevner tegn til OD(overdose)"... Jeg vet at overgjødsling forekommer. Med overgjødsling menes for mye næringstoffer, herunder alle grunnstoffer.

Iverksett som ved overgjødsling(flush systemet,vann med riktig pH og halv dosering næringsstoffer). Jeg mener at at dette er riktig handlingsmønster utfra hva bildene viser. Hvis jeg skulle ta feil og planten i løpet av noen dager ikke leverer grønnere blader er mitt råd at du gjentar prosedyren med flushing, denne gangen med full dosering næringsstoffer slik det er beskrevet av gjødslingsleverandøren. Hvis det skulle være jernmangel slik moret beskriver så vil planten ta dette opp relativt raskt og planten vil da bli grønnere i løpet av et par dagers tid. Uansett, hvem som har rett av oss to er tiltakene uansett de samme mener jeg(flushing, så halv- eller full dosering).

Lykke til Julian, keep us posted