View Single Post
Sitat av sixx Vis innlegg
Jeg er egentlig enig med deg. Men for å vinkle dette fra flere sider er jeg ikke helt enig. «Man trenger ikke bevis, når man har tro!» er egentlig lett å forsvare. Det handler ikke nødvendigvis om religon i den forstand. Men det at mennesket "søker" etter noe er ingen stor vitenskap. Vi kan lett motbevise det Jesus har gjort. Uten problem faktisk... Men la oss si at vi har en mann som vil gjøre alt for familien sin. That's it. Er ikke det da en "tro"? Han tror såklart på noe annet enn Gud. Men tro er tro tenker jeg...
Vis hele sitatet...
Man kan selvsagt ikke bare si at "tro er tro". Hele saken dreier seg om å tro på dårlig grunnlag. En mann som er overbevist om at han vil gjøre alt for familien sin, har kanskje god grunn til å tro nettopp det. Tro på overnaturlige religioner, derimot, finnes det intet godt grunnlag for.

Sitat av sixx Vis innlegg
Så til det at du sier at ateister ikke trenger motbevise religion. Der er jeg mer betenkelig til meg selv om sant skal sies:P... Mange har nok mistet troen på Gud pga. bedre alternativer. Dette ser vi klart og tydelig i Norge med sitt Sekulariserte samfunn. Men igjen; er dette det vi egentlig ønsker? Vi kan motbevise ditt og datt. Uten problem. Men om noen mener at de får "hjelp" feks ved å tro på en gud, er da ikke dette ganske bra? Folk får min del tro på Gud, Allah, Satan, Odin eller hva det måtte være. Prinsippet er det samme. Vi som bor i et "demokratisk" samfunn har faktisk en plikt til å akseptere andre livvsyn. Dette tror jeg er ganske viktig. Flertallet bestemmer, men vi må høre på minoriteten(i dette tilfellet vil jeg si at religion generelt er en minoritet i Norge).
Vis hele sitatet...
Ingen har snakket om å fjerne religionsfrihet. Folk må få lov til å tro på hva de vil, men de kan ikke forlange at deres overbevisninger skal unndras kritikk. De kan heller ikke forlange at vi skal ta overbevisningene deres seriøst, og de kan ikke forlange at andre skal tilpasse sin oppførsel for å unngå at de blir fornærmet på ett eller annet vis. Det finnes ingen god grunn til at vi skal akseptere og respektere noens religiøse overbevisninger noe mer enn vi skal akseptere og respektere noens matematiske overbevisninger. Hvis noen ønsker å hevde at 5/5=0 og at å uttrykke at 5/5=1 er blasfemisk og dypt fornærmende, så skal vi ikke arrestere personen eller nekte personen å gjøre utregninger på denne måten, men han eller hun må forvente å møte en vegg av kritikk, vi trenger ikke å ta personen seriøst, og vi trenger ikke å legge to pinner i kors for å unngå å fornærme denne personen med å uttrykke at 5/5=1.