View Single Post
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Men psykose er ikke det samme som sukkersyke. Og rent empirisk har antipsykotika god effekt i å fjerne symptomer på psykose. Alternativet til å gi medisiner er at man ender opp med andre tvangsmidler, ikke at man kurerer psykoser.

Husk også at dagens antipsykotika gjør at mange som før ville vært skjermet og adskilt fra samfunnet (enten som psykisk syke eller psykisk utvikligshemmede o.l) i dag kan leve normale liv utenfor institusjonene.
Vis hele sitatet...
Antipsykotika kurerer heller ikke psykoser.

Men for dem som er godt fornøyd med antipsykotika og dems virkninger. Flott! Go for it! Antipsykotika har vært til stor hjelp for mange psykisk syke. Det er ikke hva jeg snakker om. Det jeg snakker om her er tvang og umyndiggjøring - ofte gjennom et helt liv (med svært kjipe bivirkninger).

Av egen erfaring fra psykosepost får ca. alle som vurderes å ha psykose tvangsmedisinering om dem nekter medisiner. Dette uavhengig av om dem går løs på seg selv eller personal.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Du kan ønske deg en annen verden, men vi lever i virkelighetens verden. Og i virkelighetens verden må man operere innenfor de rammene som økonomi og ressurser setter. Vi har ikke nok psykologer til å tilby avansert integral transpersonlig dybdepsykologi og kognitiv adferdsterapi tilpasset individuelt og optimalt hver eneste pasient.

Du snakker om å la psykoser gå sin gang og integreres - men for hver person som makter det er det et flertall ikke gjør det. Du kan jo forsøke å få den selvskadende psykotisk paranoide autisten til å se på tilstanden sin som en verdifull erfaring - men alternativet til medisinering er i praksis å bli reimet fast og innesperret.
Vis hele sitatet...
Her blander du korta. Jeg snakker om vanlige mennesker som får en psykotisk episode. Det har skjedd en hel haug av mennesker opp igjennom historien. Og mange hadde et eneste tilfelle med psykose som fikk lov å utspille seg uten medikamentell innblanding.

Jeg snakker ikke om mennesker med medfødt hjerneskade e.l. Man finner ikke autister eller psykisk utviklingshemmede på psykose-poster innen psykiatrien.

Det jeg etterlyser er et alternativ til tvangsmedisinering. Ikke nødvendigvis dybdepsykologi og kognitiv adferdsterapi tilpasset optimalt hver eneste pasient som du foreslår (selv om dette sikker hadde vært flott og gitt gode resultater)

Den absolutt dårligste løsningen er å bare skjerme pasienten til psykosen går over. Men la oss ta dette eksempelet som alternativ. Om pasienten ønsker dette fremfor medisiner, ser jeg ikke hvordan man etisk sett kan forsvare å prakke medisiner med kjipe bivirkninger på et medmenneske. Når pasienten likevel er fullt uføretrygdet, får betalt leilighet og trygd og er svingdørpasient trenger det ikke være de store økonomiske tap å snakke om heller.

Drar vi inn økonomiske perspektiv for å legitimere tvangsmedisinering - burde vi egentlig tvinge alle mennesker til å trene og til å spise sunt, samt innføre tvangsrøyke-avslutnings-konsentronsleire