Tråd: Anmeldt?
View Single Post
Sitat av Uflaks Vis innlegg
En ting jeg syns er het på hue er at rektorene rundt på skolene lar veldig mye gå uten å anmelde..

På skolen vår har det blitt stjålet mellom 25-30 pcer (verdt rundt 150.000 kr) + jakker, penger og kassa i kantina. Rektor fatta det først når de tok kassa i kantina.. Syns dette er helt sykt, det værste er at hun ikke klarte å håndtere situasjoner riktig(mener jeg). Gikk rundt å mistenkte alle, trudde ikke på noen, selv de som gikk frem med informasjon ble mistenkt..

Folk blir for grådige å det er da det går til hælvette..
Vis hele sitatet...
Rektor kan ikke anmelde disse sakene med mindre det er skolens eiendom. Tyveri av jakker, private PCer osv må anmeldes av den som er frastjålet tingen. Rektor/skolen kan kontakte politiet om at det er et problem med tyverier på skolen, men ikke noe mer. Hvorvidt politiet kan opprette sak på egen hånd ved denne typen hendelser er jeg usikker på.

Sitat av Shaiitan Vis innlegg
(...)
Sånn . det var dette jeg ville finne ut av. Det han stjelte hadde veldig stor verdi i forhold til det jentene tok. Det er første gangen de har gjort noe slikt (ifølge dem) mens gutten har gjort det flere ganger og begått andre lovbrudd også. Alle dem er mindreårige 17 år. Så jeg tror liksom ikke at dem får noe mer straff en bot (nå snakker jeg om jentene).

evnt. hvis de blir politianmeldt, hva er verste som kan skje? Jeg vet at jentene ikke kommer i fengsel pga dette, eller får en diger dot på rullebladet. men ja hva kan skje ?
Vis hele sitatet...
En av forskjellene i sakene er at jentenes sak antagelig går som nasking, mens guttens sak er tyveri. Nasking er å anse som en forseelse og straffes ikke med fengsel. De kan få bot, og det vil komme på rullebladet. I mange tilfeller vil likevel politiet reagere med påtaleunnlatelse i en slik sak. Det innebærer at de ikke får noen straff, men saken vil finnes på rullebladet og utvidet vandelsattest. Den vil likevel ha minimal betydning såfremt de ikke senere tas for nye ting.

Gutten risikerer i verste fall en fengselsdom, sannsynligheten er vel større for betinget eller samfunnstjeneste. Bot kan han også få. For hans del er nok muligheten for påtaleunnlatelse mindre.