View Single Post
Sitat av Stratops Vis innlegg
Atomkraft vil kunne avløse alle petroleumskraftverk og kullkraftverk i verden. Det er snakk om noen milliarder tonn mindre CO2 hvert år.

Alternative energikilder er ikke i nærheten av like energiske som petroleum/atomkraft. De sistnevnte er i en helt annen klasse. Du kan forske så mye på vindkraft, solkraft, bølgekraft etc. som du vil men du vil ikke finne noe som magisk erstatter atomkraft/petroleum. Det en kan gjøre er å gradvis bygge ut alternative energikilder og derved demme opp litt for oljebehovet. Det er det vi gjør nå.
Vis hele sitatet...
Nåvel, mener du virkelig ikke at man kunne satset tyngere på alternativene, som for eksempel termisk energi og solkraft? De har da absolutt potensiale? I hvert fall i kombinasjon med nanoteknologi og økt forståelse innenfor molekylærbiologi (solkraft).

Jeg står dog fast på at det viktigste er å reversere den enorme avskogingen som har foregått i de siste to-tre tusen årene med eskalerende effekt.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Jordbruk- og kjøttproduksjonseffektivisering er ofte kontroversielt ettersom det ofte går på bekostning av dyrevelferd og miljø. Men vi jobber mye med det idag, og jordbruket har blitt kraftig effektivisert de siste årene. Det er dog markedet som driver denne utviklingen, ikke stater. Slik bør det også være. Jeg ser ikke hvorfor skattebetalerne skal betale for denne utviklingen gjennom skatt når de allerede gjør det når de kjøper matvarer. Hvis du vil støtte jordbruksforskning, IKKE KJØP ØKOLOGISK!
Vis hele sitatet...
Nei, den effektiviseres på helt feil måte! Jeg snakker om at den må ta mindre areal, så de store skogene kan komme tilbake. Jeg snakker om at mer effektiv hempproduksjon må erstatte mye av skogbruken så man kan få rike urskoger med naturlige sykluser framfor tynn granskog. Jeg snakker om at man må dyrke fram kjøtt på en kontrollert måte uten å være offer til den naturlige energipyramiden. Dagens effektivisering er kortsiktig, som alt annet som blir "drevet fram" av markedet/grådighet.

Og ja, jeg veit dette er hypoteser for fremtiden. Det vil det forbli også, så lenge det ikke forskes på det. Det er forskning som er nøkkelen, og det står elendig til med forsknings-Norge.